Verkkosivu-uudistus ja hakukoneoptimointi – näin säilytät näkyvyytesi Googlessa

16/04/2020

Verkkosivu-uudistusta tehtäessä yksi yleinen huoli on hakukonenäkyvyyden romahtaminen. Kun otat tässä tekstissä mainitut asiat huomioon, hakukonenäkyvyytesi säilyy hyvänä myös verkkosivu-uudistuksen jälkeen ja voit lähteä projektiin hyvillä mielin. 

Jotta hakukonenäkyvyys säilytetään, on tärkeää, että verkkosivu-uudistus suunnitellaan huolellisesti. Sisältöjä uudistettaessa on tärkeää tutkia ja selvittää sivuston nykytilanne ja tahtotila – millä termeillä ja avainsanoilla pärjätään nyt, mihin halutaan päästä ja mitä se tarkoittaa sisältörakenteen suunnittelun kohdalla.

Lue myös: Verkkosivujen hakukoneoptimoinnin perusteet

 

Huomioi nämä, kun teet verkkosivu-uudistusta

 

1. Selvitä hakukonenäkyvyyden lähtötilanne

Älä pelkästään Googlaa omaa yritystäsi ja relevantteja hakutermejä, sillä hakutulokset ovat käyttäjäkohtaisesti räätälöityjä ja niihin vaikuttaa lukematon määrä tekijöitä (kuten sijainti, laite, yhteys, hakuhistoria ja esimerkiksi se oletko kirjautunut Google-tilille). Käytä tähän tarkoitukseen sopivia työkaluja tai pyydä ammattilaisen apua. Käytä selaimen incognito/private tilaa.

Teetä avainsanatutkimus mikäli sellaista ei ole tehty hiljattain, jotta saat dataa sisällöntuotannon tueksi sivustouudistukseen. ”Mutulla” harvoin pääsee kärkisijoille hakukoneissa.

 

2. Suunnittele sivustolle selkeä rakenne ja arkkitehtuuri

On tärkeää, että sivustolla on selkeä rakenne. Sisältörakenteen hierarkian olisi hyvä olla looginen ja helposti navigoitavissa, eikä se saa olla liian syvä. Rakenteen luomisessa kannattaa myös hyödyntää kategorisointia (taksonomioita) ja ryhmitellä asioita yhteisten teemojen alle.

Jos teet muutoksia sivuston rakenteeseen, tee ne pohjautuen dataan ja tietoon. Tässä avainsanatutkimus ja analytiikka sivuston käytöstä on apunasi. Pahimmillaan romutat toimivan sivurakenteen uudistuksen myötä, jos et ole selvittänyt mikä toimii tällä hetkellä ja mikä ei (lue uudelleen kohta 1).

 

3. Varmista tekninen hakukoneystävällisyys

Ammattitaitoinen tekijä osaa kyllä huomioida asian, mutta se on kuitenkin tärkeää varmistaa, sillä tekijöitä on moneen lähtöön. Ostajana sinun roolisi on elintärkeä. Pyydä apuun tekninen osaaja mikäli et ole varma osaatko kysyä oikeita kysymyksiä.

Selvitä ainakin seuraavat tekniset seikat:

  • robots.txt ja sitemap.xml -tiedostot löytyvät
  • title, alt ja h-tagien käyttö on johdonmukaista sisällöissä
  • URL-osoitteet ovat selkokieliset
  • sivusto on responsiivinen, eli toteutettu mobiilioptimoidusti
  • välimuistin hyödyntäminen
  • kuvien optimointi (alt- ja otsikkotekstien käyttö)
  • muuttuneet linkit uudelleenohjataan

Lue myös: Verkkosivut yritykselle: Näin kilpailutat verkkosivu-uudistuksen

 

4. Selvitä käytetyt teknologiat

Nykyään tehdään esimerkiksi paljon JavaScript-pohjaista frontend-kehitystä, mikä on monellakin tapaa varsin hyvä ja ketterä tapa luoda moderneja verkkopalveluita. Huomionarvoista on, että mikäli toteutuksessa ei hyödynnetä palvelinpuolen renderöintiä (esim. Next.js avulla), selkokielistä ja johdonmukaista url-rakennetta, kategorisointia ja/tai muita edellä mainittuja ’perusjuttuja’ voivat Googlen botit pahimmillaan hävittää sivuston hakukoneista.

Usein yrityksille on järkevämpää luottaa perinteisempiin sisällönhallintajärjestelmiin, kuten WordPressiin, mikäli ei ole tarpeen rakentaa sivustolle monimutkaista toiminnallisuutta. Viime vuosina suosituiksi nousseet headless-toteutukset ovat varsin hyvä vaihtoehto kattaviin ja vaativiin toteutuksiin, mutta vaativat rautaista SEO-osaamista ja on kokemuksemme mukaan harvoin perusteltavissa ainakaan paremman hakukonenäkyvyyden perusteella. Asiasta lisää mm. Vierityspalkin blogissa.

Kysy ammattilaiselta, mikä teknologia palvelisi teidän tavoitteiden saavuttamista parhaiten. Pyydä apuun tekninen osaaja mikäli et ole varma osaatko kysyä oikeita kysymyksiä.

 

5. Varmista, että sivut latautuvat nopeasti

Etenkin mobiililaitteilla tehdyissä hauissa Google rankaisee hitaasti latautuvia verkkosivuja. Huomioi siis ainakin seuraavat asiat:

  • vältä valmiita teemoja, sivueditoreja ym. lisäosia jotka tekevät sivustoa raskaammaksi
  • vältä käyttämästä liikaa laajennuksia tai lisäosia, jotka tuovat ladattavia skriptejä sivustolle
  • kuvien tiedostokokojen optimointi / pakkaaminen
  • koodin minimointi ja pakkaaminen
  • laadukas hosting-palvelu
  • välimuistin ja/tai sisältöjakeluverkon (CDN:n) käyttö

Voit testata sivustosi latausnopeuden esim. käyttämällä Pingdom Toolsia. Toinen suosittu nopeustesti on Googlen PageSpeed Insights.

Huomioi kuitenkin tämä: testi on teoreettinen ja bottien tekemä. Testi analysoi sivuston nopeuteen vaikuttavia tekijöitä, ei itse latausnopeutta. Se ei myöskään ota huomioon eri tilanteita, joita sivustosi käyttäjillä oikeasti on; osa selaa sivua kotona sohvalla kännykällä, toinen toimistolla ja kolmas junassa surkealla netillä. Iso osa käyttäjistä palaa sivustolle uudemman kerran, jolloin sivu on luultavasti jo selaimen välimuistissa tallessa ja latautuu lähes välittömästi.

Jos haluat täydet pisteet em. testeistä, voit oikeastaan unohtaa omien fonttien käytön, integraatiot ja muualta ladattavat muut skriptit (esim. Hubspot), interaktiiviset elementit sekä hienot isot kuvat ja videot.

Mikä sitten on hyvä latausaika sivustolle? Mielestämme 2-3 sekuntia on varsin hyvä ja yleensä helposti saavutettavissa.

 

5. Valitse selkeät URL-osoitteet ja ohjaa linkit uudelle sivustolle

Ihannetilanteessa URL-osoitteet (eli verkko-osoitteet) eivät muutu uudistuksen myötä. Usein niitä on kuitenkin pakko muuttaa, jolloin vanhat linkit pitää muistaa ohjata uusiin.

Valitse selkeät ja luettavat URL-osoitteet, joissa on huomioitu myös hakusanat. Ota nykyisen sivuston URL-rakenne talteen (esim sivukartasta), jotta uudelleenohjauksia voi rakentaa vanhoista osoitteista uusiin. Suositeltavaa on listata ylös sisällöt, jotka ovat saaneet paljon ulkoisia linkkejä ja liikennettä, sekä löytyvät korkeilta sijoilta hakukoneista.

Tavoitteena pitäisi olla että jokainen osoite ohjataan uuteen sivustoon vastaavaan sisältöön. Sivut, joita ei uudelleenohjata, tuovat 404-virheitä hakukoneissa, mikä taas huonontaa sivuston hakukonenäkyvyyttä.

Tarkista huolella niiden sivujen uudelleenohjaukset, jotka saavat paljon ulkoisia linkkejä. Eli jos mediassa, somessa, tai vaikkapa yhteistyökumppanien sivustoilla viitataan jollekin tietylle sivulle, huolehdi sen uudelleenohjauksesta tarkasti.

 

6. Seuranta ja testaaminen

Varmista, että Google Analytics tai muu seurantatyökalu on otettu käyttöön uudella sivustolla jo ennen kuin julkaiset sivuston. Näin analytiikkatiedot sivustosta saadaan heti alusta alkaen talteen.

Kirjaa ylös uuden sivuston julkaisuajankohta ja seuraa vaikutuksia analytiikasta sekä hakukonenäkyvyydessä lähiviikot. Reagoi nopeasti jos sivusto ei ala pian nousemaan takaisin normaaleille sijoituksille tai korkeammalle. Pieni pudotus uudistuksen yhteydessä on normaalia, mutta tilanne pitäisi tasaantua melko nopeasti.

Voit selvittää sivuston mahdolliset indeksointivirheet Google Search Consolen avulla. Tarkastele tilannetta säännöllisesti myös uudistuksen jälkeen.

 

wincher dashboard
Yksinkertainen työkalu avainsanojen ja näkyvyyden seurantaan on Wincher, joka antaa kattavan yleiskuvan tilanteesta.

 

Bonus: Päivitä mainoskampanjat ja aseta konversioseuranta

Mikäli käytössäsi on hakukonemainontaa tai sosiaalisen median mainontaa, nyt on aika päivittää kampanjat vastaamaan uuden sivuston rakennetta ja sisältöjä. Päivitä vähintään uudet, oikeat linkit mainoksiin.

Samalla kannattaa päivittää uudelle sivustolle esim. Google Tag Managerin avulla konversioseuranta, jotta pystyt seuraamaan miten mainonta toimii ja miten sivustolle asetettuihin tavoitteisiin päästään

Näillä toimenpiteillä ei ole varsinaista vaikutusta hakukonenäkyvyyteen, mutta ne ovat luonteva osa prosessia kun uudistat sivustoa ja huolehdit hakukoneoptimoinnista.

 


 

Suunnitteletko verkkosivujen uudistamista?

Laita meille viesti ja kerro tarpeistanne, niin palaamme asiaan vuorokauden kuluttua (arkisin). Katso vinkit tarjouspyynnön luomiseen blogistamme: Verkkosivut yritykselle: näin kilpailutat verkkosivu-uudistuksen.