Verkkosivujen hakukoneoptimoinnin perusteet

23/03/2020

Hakukoneoptimoinnin (eng. Search Engine Optimisation = SEO) avulla voidaan kasvattaa verkkosivujen löydettävyyttä hakukoneista. Tässä tekstissä käymme läpi olennaiset asiat, joilla voit itse kehittää sivustosi hakukonenäkyvyyttä. 

Yksinkertaistettuna hakukoneoptimoinnilla parannetaan verkkosivuston näkyvyyttä hakukoneissa, jotta sivustolle saadaan enemmän kävijöitä. Tarkoitus on saada verkkosivusto nousemaan hakukonesijoituksissa ylemmäs tärkeiden avaintermien ja -aiheiden avulla, sekä löytää relevantteja avainsanoja ja aiheita, joiden avulla organisaation tavoiteltu kohderyhmä löytää verkkosivustolle.

Olennaista on, että verkkosivuston sisältö on laadukasta ja vastaa käyttäjien tekemän haun motiiveja. Lisäksi on tärkeää myös, että verkkosivulla on sisältöä, jota etsitään hakukoneista aktiivisesti.

 

Mitkä asiat vaikuttavat verkkosivujen hakukonenäkyvyyteen?

Verkkosisältöjen hakukonesijoitukset vaihtelevat jatkuvasti, sillä Google testaa ja vertailee, mitkä hakutulokset palvelevat käyttäjiä parhaiten. Hakukonesijoitusten vaihtelu tarjoaakin yrityksille mahdollisuuden vaikuttaa omien sivujensa sijoittumiseen hakukoneissa ja myös parantaa sitä hakukoneoptimoinnilla.

On myös hyvä huomioida, että hakutulokset ovat personoituja – Googlessa näkemäsi hakukonetulokset perustuvat osittain aina aikaisempaan käyttöhistoriaasi, kuten esimerkiksi selainhistoriaasi ja Google-hakuihin.

Mikäli haluaa seurata hakukonesijoituksia tarkasti, on käytettävä erilaisia työkaluja. Esimerkiksi Ahrefs, Google Search Console, Moz, SEMRush, Ubersuggest ja Pingdom-nopeustesti.

Hakukonenäkyvyyteen vaikuttaa hyödyllisten ja laadukkaiden sisältöjen lisäksi myös verkkosivuston latausnopeus, sivuston käyttäjäkokemus, kuinka moni ulkopuolinen lähde linkittää sivustolle ja monet muut asiat. Olennaisia asioita, joita verkkosivua hakukoneoptimoidessa on syytä miettiä, ovat mm. seuraavat:

  • selvittää, millaista sisältöä oma kohderyhmä etsii verkosta
  • luoda sisältöä, joka kiinnostaa omaa kohderyhmää, ja joka vastaa hakujen tarkoitusta
  • optimoida jo tehtyä sisältöä vastaamaan paremmin verkkosivuston kävijöiden tarpeita
  • käydä sivustoa säännöllisesti läpi, korjata ja parantaa sivustolta hakukonenäkyvyyttä heikentäviä kohtia
  • hankkia omille sivuille ulkopuolisia linkkejä luotettavilta sivustoilta
  • seurata tulosten kehittymistä säännöllisesti.

 

Miten hakukoneoptimoit verkkosivut
Erilaisten analytiikkatyökalujen avulla (kuten Google Analytics) selvität mistä ja miten sivustollesi päädytään. Suosittelemme vahvasti analytiikan perusteiden opettelua ja sen hyödyntämistä kun alat panostamaan hakukoneoptimointiin.

 

Miten parantaa verkkosivujen hakukonenäkyvyyttä?

Avainsana-analyysi ennen sisällöntuotantoa

Sisältö on yksittäinen tärkein asia, johon panostaa kun puhutaan hakukoneoptimoinnista. Kun lähtee tuottamaan sisältöä, on tärkeää tietää, millaisista aiheista sisältöä etsitään verkosta ja millaisilla avainsanoilla. Tätä varten on suositeltavaa tehdä avainsana-analyysi.

Aluksi on hyvä kartoittaa oman yrityksen toiminnan kannalta relevantteja hakutermejä ja aihealueita – millä hakutermeillä halutaan näkyä? Yksi hyvä tapa aloittaa avainsana-analyysi on listata erilaisia ylätason aihealueita, jotka liittyvät yrityksesi toimintaan. Tämän jälkeen jokaisen ylätason aihealueen alle kannattaa myös listata mahdollisimman paljon sellaisia avainsanoja, jotka liittyvät ylätason aihealueeseen. Pelkkien avainsanojen lisäksi, listaa ylös myös nk. pitkän hännän hakuja eli useampia sanoja sisältäviä hakulausekkeita.

Kun avainsanoja on listattu, seuraava askel on lähteä tutkimaan, kuinka paljon kyseisillä termeillä haetaan sisältöä hakukoneista. Tähän tarkoitukseen voi hyödyntää esimerkiksi Google AdWordsin Keyword Planneria tai erillisiä maksullisia ohjelmia, kuten LongTail Pro -työkalua.

 

Sisällöntuotanto

Kun olet selvittänyt, millaista tietoa ja millaisilla hakusanoilla ihmiset hakevat tietoa siitä aiheesta, jonka tiimoilta yritys haluaa näkyä Googlessa, sisällöntuotantoa on helpompi lähteä tekemään strategisesti.

Hakukoneptimoinnin näkökulmasta on tärkeää tuottaa laadukasta sisältöä, joka vastaa verkkosivujen käyttäjien tarpeisiin. Tästä samasta syystä on olennaista myös, että sivustolla on sisältöä tarpeeksi – muutaman rivin tekstipätkä ei todennäköisesti pysty vastaamaan haun tekijän tarpeisiin yhtä hyvin kuin 1000 sanan kirjoitus. Sisällön on siis oltava sujuvaa, kattavaa, hyödyllistä ja sitä täytyy olla riittävästi. Sisältöä ei ikinä kannata tehdä vain sisällön takia, eli laatu aina ennen määrää.

Sisällön sujuvuudella tarkoitetaan sitä, että se tuntuu luonnollisesta ja nimensä mukaisesti sujuvalta. Älä siis ylioptimoi ja toista jatkuvasti samaa avainsanaa. Google tunnistaa synonyymit ja samaan aihepiiriin kuuluvia sanoja, joten kirjoita luonnollista tekstiä ihmisille, ei hakukoneita varten.

Käytä tekstin tukena runsaasti seuraavia:

  • listat
  • väliotsikot
  • linkit
  • kuvat ja infograafit
Googlen hakutuloksissa lista-näkymä
Hyvin tehtyjä informatiivisia listoja Google saattaa nostaa jopa suoraan hakutuloksiin (vaikkei sivusto olisikaan ykkösenä).

 

Sivuston sivu- ja sisältörakenne

On tärkeää, että sivuston rakenne on selkeä ja johdonmukainen. Verkkosivuston hierarkia kertoo, mikä sivustolla on olennaista ja mikä ei niin olennaista. Jos vaikkapa verkkokaupan ylätasolla puhutaan vaatteista, ei saman sivuhaaran alatasolla tule puhua matkalaukuista tai kengistä. Esimerkki on kärjistetty, mutta sama logiikka toimii kun puhutaan vaikkapa asiantuntijapalveluista b2b-kentällä.

Jotta sivuston käyttökokemus ja hakukonenäkyvyys olisivat hyvät, rakenteen on oltava selkeä ja looginen – sen tulisi mukailla sitä tapaa, jolla kyseisiä asioita haetaan verkosta. Esimerkiksi verkkokaupassa on paljon pitkän hännän hakusanoihin vastaavia sisältöjä rakenteen ja kategorisoinnin osalta. Jos googlaa ’miesten Salomonin hiihtomonot’, pitäisi vastaavaa otsikointia tai kategorisointia löytyä myös verkkosivuston rakenteen tasolla (esim. tyyliin domain.fi/hiihto/monot/salomon/tuotteen-nimi). Google ymmärtää relaation eri asioiden välillä aika hyvin, jolloin se osaa myös niputtaa hakutuloksiin asioita rakenteen ja kategorioiden mukaan fiksusti.

Looginen ja suoraviivainen rakenne, joka ei mene liian syvälle, ei aina ole se yksinkertaisin toteuttaa, etenkin kun sisältöä on paljon. Lähtökohtaisesti emme suosittele rakentamaan sivurakenteita, jotka menevät syvemmälle kuin 4 tasoa. Esimerkiksi rakenne Etusivu > Palvelut > Verkkosivut > WordPress-verkkosivut > WordPress-ylläpito alkaa olla jo maksimi mitta polulle koskien asiaa, jonka voisi tuoda esiin aiemminkin. Näin ajattelee myös Google, joka yrittää palvella käyttäjiään. Poikkeuksiakin toki on, eikä kaikki ole aivan näin mustavalkoista. Verkkokaupoissa usein mennään läpi useiden kategorioiden ennen kuin päästään yksittäisen tuotteen tasolle. Peruslogiikka silti pätee – yksinkertainen on kaunista.

 

Sisäiset ja ulkoiset linkit

Sisäisillä linkeillä tarkoitetaan sitä, että verkkosivuilta linkitetään saman verkkosivun sisällä toiselle alasivulle, esimerkiksi blogikirjoitukseen lisätään linkki toiseen samalla verkkosivustolla olevaan blogitekstiin. Esimerkiksi tähän tekstiin voi lisätä linkin: Verkkosivut yritykselle: näin kilpailutat verkkosivu-uudistuksen -tekstiin, sillä osa sivustoprojektin tarjouspyynnön luomista on määritellä miten hakukoneoptimointi halutaan uudistuksessa huomioida.

Sisäiset linkit eivät ole hakukonenäkyvyyden kannalta niin olennaisia kuin ulkoiset linkit, mutta niilläkin on merkitystä. Sivut, joilla on paljon linkkejä, ovat Googlen silmissä arvokkaampia kuin ne, joissa ei ole. Sisäiset linkitykset saavat verkkosivuilla kävijän viettämään sivustolla myös enemmän aikaa, jolloin verkkosivuston “laatu” nousee Googlen silmissä, jolloin se myös näkyy paremmin hakukonetuloksissa.

Jos verkkosivustollesi ohjautuu paljon ulkoisia linkkejä, se kertoo Googlen silmissä siitä, että verkkosivusi sisältö katsotaan arvokkaaksi. Tämä vaikuttaa usein positiivisesti Google-näkyvyyteen. Hyvä tapa saada ulkoisia linkkejä omalle sivustolle on tehdä esimerkiksi vieraskynäily toisen blogiin ja pyytää saada omille verkkosivuille linkki.

 

Sivuston latausnopeus

Mikäli sivusto latautuu liian hitaasti, osa käyttäjistä kaikkoaa pois ihan jo turhan odottelun myötä. Hidas latausnopeus vastaavasti viestii Googlelle (ja muille hakukoneille, kuten Bing), että kyseisellä sivustolle ei kannata mennä jos samaa infoa saa toisesta nopeammin latautuvasta lähteestä. Näin ollen se saatetaan tulkita epälaadukkaaksi verkkosivuksi, etenkin mobiililaitteilla tehdyissä hauissa (joilla perinteisesti ollaan heikomman verkkoyhteyden varassa). Pingdom Website Speed Test -työkalulla voit tarkistaa oman sivustosi latausnopeuden, ja saada korjausehdotuksia.

Usein kuulee puhuttavan maagisesta kolmen sekuntin rajasta, jonka alle olisi hyvä pyrkiä. Suurin osa verkkosivuista pitäisi olla helppo saada latautumaan alle sen.

Sivuston latausnopeutta voi parantaa mm. seuraavilla tavoilla:

  • Kuvien pienentäminen: Liian suuret kuvat hidastavat sivuston latautumista. Hyvä työkalu kuvien pienentämiseen on esimerkiksi TinyPNG, joka pienentää kuvia ilman kuvalaadun heikkenemistä. Web-käyttöön kuvan tiedostokoko olisi hyvä olla alle 0,5MB, mielellään lähempänä 100-200kt per kuva.
  • Vältä videoiden käyttöä: Videot voivat tuoda verkkosivuille näyttävyttä, tunnelmaa ja persoonallisuutta tehokkaasti. Niitä kuitenkin tulee käyttää harkiten, sillä videotiedostojen lataaminen on parhaimmillaankin hidasta. Vaihtoehtoisesti voit tuoda videot Vimeon tai Youtuben kautta, jolloin ne voidaan ladata vasta kun käyttäjä klikkaa niitä.
  • Vältä turhia lisäosia ja ulkopuolisia työkaluja: Ylimääräiset lisäosat ja resurssit (esimerkiksi ulkopuolelta ladatut fontit, tyylitiedostot yms.) hidastavat turhaan sivuston latautumisnopeutta. Samasta syystä suosittelemme välttämään valmisteemoja ja sivueditoreita. (Lue blogista lisää.)
  • Päivitä verkkosivualusta uusimpaan versioon: Versiopäivityksillä vähennät todennäköisyyttä ettei sivustosi käytä vanhentuneita teknologioita. Tässä on kyse myös tietoturvasta.
  • Valitse hosting-palvelusi huolellisesti: Hyviä vaihtoehtoja ovat esimerkiksi kotimainen Seravon tarjoama WP-palvelu.fi tai globaalia Googlen pilviympäristöä hyödyntämä Kinsta. Tämänkaltaisissa ympäristöissä sivustoa varten on luotu latausnopeuksia tehostavia toimia (kuten Google Cloudin sisällönjakeluverkko (eng. content delivery network = CDN)) ja ne ovat asiantuntijoiden ylläpitämiä.

 

Tekninen toteutus / tekninen SEO

Usein ajatellaan, että hakukoneoptimointi on hirveän teknistä tai pahimmillaan, että se on joku toiminto joka on joko päällä tai pois. Totuus kuitenkin on, että teknisen toteutuksen tasolla on iso joukko melko yksinkertaisia asioita, jotka vaikuttavat hakukonenäkyvyyteen. Suurin osa niistä on perustavaa laatua olevia rakenteellisia asioita, jotka ovat riippuvaisia siitä miten verkkosivut on koodattu ja mitä alustaa se käyttää.

Teknisessä hakukoneoptimoinnissa huomioitavia asioita:

  • title- ja metakuvausten käyttäminen
  • jokaisella sivulla on uniikki otsikko (title)
  • otsikointi; h-tagien oikeaoppinen käyttö (h1-h5)
  • sivustolta löytyy sivukartta (sitemap) ja robots.txt -tiedostot
  • sivustolle on tehtävissä/tehty schema.org merkinnät
  • URL-osoitteet ovat selkokielisiä
  • linkkien uudelleenohjaus (301-ohjaukset)
  • sivuston sisällöt ladataan jo palvelinpäässä
  • markkinoijille: verkkosivu-alusta mahdollistaa edellä mainittujen käytön joustavasti ilman koodaamista

Teknisiä asioita on lähes loputon lista, mutta tässä niitä oleellisimpia. Mikäli nämä tuntuvat liian teknisiltä asioilta, voi olla järkevää pyytää apuun tekninen asiantuntija tai ainakin pyytää verkkopalvelun toimittajaa selittämään asiat maallikon termein ja näyttämään miten nämä toteutuvat ehdotetussa ratkaisussa.

Jos haluat selvittää nykyisen verkkosivusi teknisen optimoinnin tilanteen, ota testiin Screaming Frog SEO Spiderin maksuton versio ja skannaa sivustosi läpi.

 

Kuvien hakukoneoptimointi

Kuten jo aiemmin mainitsin, kuvien pienentäminen kannattaa, sillä liian suuret kuvakoot hidastavat verkkosivustoa ja huonontavat sen löydettävyyttä verkosta. Kuvat myös sisältävät tekstimuotoista tietoa, jonka optimoinnilla voi myös parantaa sivuston näkyvyyttä verkossa.

  • Alt-teksti: Alt-teksti on tekstin muodossa oleva vastine kuville. Ne tulevat näkyviin silloin, kun kuvatiedostot eivät lataudu jostain syystä tai sivuston käyttäjä käyttää ruudunlukijaa. Alt-tekstin tarkoitus on siis kertoa, mitä kuvassa on. Kun teet alt-tekstin, kuvaile mitä kuvassa on. Ihanteellista on lisätä relevantti avainsana tai hakutermi alt-tekstiin, jos se on oikeasti kuvaava.
  • Kuvan otsikko, eli title: Kirjoita kuvan otsikkoon lyhyesti, mitä kuvassa on. Esim. ”Lintu nappaa madon.”
  • Nimeä kuva järkevästi: Älä jätä kuvan nimeksi numerosarjaa tai kameran määrittämää vakionimeä, vaan nimeä se kuvaavasti tavalla, joka kertoo kuvan merkityksen. Voit hyödyntää kuvan nimessä esimerkiksi pitkän hännän hakutermiä.

Yllä olevat käytännöt ovat myös saavutettavuuden kannalta erittäin tärkeintä. Näkörajoitteisilla ei ole mitään muuta keinoa ymmärtää sivustolla käytettyjen kuvien tarkoitusta kuin vaihtoehtoinen tekstikuvaus. Samasta syystä kuvan muodossa ei tulisi välittää mitään informaatiota mitä ei ole saatavilla tekstimuodossa.

Lue aiheesta lisää: Verkkopalvelujen saavutettavuus – mitä, miksi ja miten?

 


Tarvitsetko verkkosivut, joissa tekninen SEO on kunnossa?

Laita meille viesti ja kerro tarpeistanne, niin palaamme asiaan vuorokauden kuluttua (arkisin).