Autoklinikka

Autoklinikka on vahinkokorjaamo, jossa auton korjaaminen sujuu niin helposti kuin se ylipäänsä voi sujua. Pohjoismaiseen Werksta Groupiin kuuluva Autoklinikka kattaa jo yli 30 korjaamon voimin suomalaisten autoilijoiden pelti-, kolari- ja tuulilasivaurioiden korjaustarpeet.

Autoklinikka koosti joukon asiantuntijoita ympärilleen kun he lähtivät uudistamaan sekä brändiään että verkkopalveluitaan syksyllä 2018. Mukaan valikoitui IT-konsultti, mainostoimisto NORD DDB, joka vastasi brändiuudistuksesta sekä sivuston ulkoasun suunnittelusta, hakukoneoptimoinnin ammattilainen Qurulta ja teknisestä toteutuksesta vastaava Pixels.

Meidän roolimme oli konsultoida verkkopalvelun suunnittelua käyttäjäkokemuksen sekä teknisen asiantuntijan näkökulmasta sekä vastata sivuston kehittämisestä. Alustaksi oli valittu WordPress, pitkälti sen avoimuuden, joustavuuden ja monikäyttöisyyden vuoksi. Tiedossa oli, että sivustoa tullaan optimoimaan ja kehittämään jatkuvasti, joten vaivaton jatkokehitys ja hakukoneystävällisyys oli avainasemassa.

”Yhteistyö Pixelsin kanssa sujui saumattomasti ja kommunikointi pelasi hyvin. Teknisen toteutuksen ohella Pixels tarjosi meille tukea myös käytettävyyteen sekä visuaalisen puolen ratkaisuihin.” – Heli Avikainen

 

Monikansalliset tarpeet täyttävä sivusto on koko Werksta-konsernin yhteinen. Sivustosta on luotu 4 eri maakohtaista versiota, joista kukin vastaa oman markkinansa tarpeisiin (kts. autoklinikka.fi, werksta.se, werksta.no ja konsernisivusto werksta.com).

Sivustolla hyödynnetään monia automatisoituja ja globaalisti muuttuvia elementtejä sekä monikäyttöisiä osioista koostuvia sivupohjia, joiden avulla Autoklinikan markkinointitiimi voi itsenäisesti muuttaa ja luoda uusia sivuja.

Teknisesti edistyneitä toiminnallisuuksia ovat mm. lomakkeiden integraatio toiminnanohjausjärjestelmään sekä autojen rekisteritietojen haku rajapintaa käyttäen Trafin tietokannoista.

Tutustu Autoklinikan WordPress-verkkosivuihin sekä vauriokameraan.

Vuonna 2019 heräsi ajatus mahdollistaa Autoklinikan ydinpalvelun, vauriotarkastuksen, tarjoaminen asiakkaille sovelluksen avulla tehtäväksi vaikkapa kotisohvalta käsin.

Toteutustavaksi valikoitui responsiivinen JavaScript-pohjainen (React) web-sovellus, sillä sen käyttö tapahtuu käytännössä aina verkon välityksellä ja asiakkaan tarve saattaa olla tehdä vahinkotarkastus vain kerran elämässään, jolloin asiakkaan pakottaminen lataamaan mobiilisovellus ei tuntunut järkevältä idealta. Web-sovelluksen etuna on mm. myös maltilliset kehityskustannukset ja helppo ylläpito, laiteriippumattomuus sekä nopea kehitystahti jatkokehitykselle.

Sovellus lähettää tiedot rajapintaintegraation avulla Autoklinikan ERP-järjestelmään. Lomakkeella käytetään samaa rekisterinumerokyselyä Trafin tietokannasta kuin verkkosivuillakin.

Sovelletut palvelut

ux-ui-suunnittelu-ikoni
UX & UI -suunnittelu
wordpress-verkkosivut-ikoni
WordPress-verkkosivut
web-sovellukset-ikoni
Web-sovellukset (React)