Käyttäjälähtöisyys vie kohti oikeaa teknologiaa

11.07.2018
Design Teknologia

Napsahtiko yrityksen digitaalisen kehittämisen nakki kohdallesi ja löysit itsesi googlettamasta erilaisia ohjelmointikieliä ja sovellusratkaisuja? Voit laskea jännittyneet hartiasi alas ja lopettaa Javan, Pythonin ja html:n vertailemisen ruutulehtiöön. Täydellisen ratkaisun löytämiseksi ei tarvitse hypätä pää edellä korkeimmasta hyppytornista. Ymmärrys palvelua käyttävän asiakkaan tarpeista on käytettävää ohjelmointikieltä tai teknologiaa merkityksellisempää onnistuneen projektin kannalta. Uutta palvelua kehitettäessä on hyvä pysähtyä pohtimaan mennäänkö vain virran mukana vai kehitetäänkö uutta palvelua olemassa olevaan tarpeeseen ja oikeille käyttäjille.

 

Ominaisuuksien vaarallinen ansa

Vahattu pelti kiiltää ja nelipyöräiset menopelit on järjestetty huolellisesti jonoihin. Autokuumeilija on päättänyt lääkitä itseään uudella menopelillä. Auton voi valita värin, merkin, ominaisuuksien tai brändin imagon perusteella. Merkkien ja mallien välisiä ominaisuuksia voi vertailla kauluspaitaisen automyyjän kanssa, kaveriporukassa, autoarvosteluista tai myyntiesitteistä. Auton ostoprosessissa ostajalle merkityksellisiksi asioiksi nousevat menopelien tekniset ominaisuudet: toinen tykkää manuaalista ja toinen automaattisesti vaihtavasta vaihteistosta. Auton nahkaverhoilulla voi olla merkitystä ostopäätökseen ja tärkeiksi tekijöiksi nousevat myös rengaskoko vanteineen tai jalan heilautuksella avautuva takaluukku.

Ennen autokaupan oven avaamista voi tietenkin googlettaa. Keskustelupalstat ja autoihin keskittyneet verkkosivut ovat täynnä mielipiteillä maustettua tietoa menopeleistä. Perusteellinen tutkimustyö autojen ominaisuuksista, vioista ja vahvuuksista voi johdattaa myös sivupoluille ja aikaisemmin kirkas ajatus tulevasta ajoneuvosta muuttuukin liian monen vaihtoehdon ja niihin kytkeytyvien ominaisuuksien puuroksi.

Autokaupoilla olevan keltanokan listasta voi ominaisuuksien ja mahdollisuuksien sirkuksessa unohtua kaikista tärkein tekijä: hän joka istuu kuskin paikalla penkin ja ratin välissä sekä mahdolliset kyyditettävät. Kantakaupungin katuja kyntävälle ketterä ja pienikokoinen sähköauto on loistava valinta. Perheen, koiran, kissan, kilpikonnan ja vuodenaikojen mukaan vaihtelevat harrastusvälineet mukaansa pakkaava tarvitsee tilaa. Jos koti sattuu olemaan kuoppaisen metsätien päässä voi madalletun urheiluauton sijasta olla järkevää suunnata potkimaan maastureiden renkaita.

Onnistuneessa autokaupassa kyse ei olekaan merkistä, mallista eikä mittarilukemasta. Kaikista tärkeintä on menopelin soveltuminen ostajansa käyttötarpeisiin.

 

Eka kerta kuumottaa aina

Digitaalisen ja oudoilta kuulostavia teknologioita sisältävän uuden palvelun kehittäminen saattaa tuntua liian isojen kumisaappaiden kanssa suossa tarpomiselta tai jopa suonsilmään uppoamiselta. Erityisesti ekakertalaisen kannattaa etsiä avukseen osaava ammattilainen eli vaikka meidät. Haluamme kiskoa sinut suonsilmästä toimistomme upottavalle sohvalle. Kahvin tai teen nautiskelun lomassa pohdimme miten teidän yrityksenne tarpeet ratkaistaan.

Sohvallamme ei small talkin jälkeen höyrytä heti rakentamaan palvelua, vaan puhutaan asiakkaista. Uutta digitaalista palvelua lähdetään hahmottelemaan asiakaskokemuksen kautta. Palvelun kehyksien määrittelyssä on tärkeää hypätä asiakkaan eli käyttäjän housuihin. Onko asiakas yrityksen oma työntekijä, palvelusta maksava asiakas vai palvelua ilmaiseksi hyödyntävä käyttäjä. Jokaisessa käyttäjätyypissä on omat ominaisuutensa, jotka on tärkeää tunnistaa heti projektin ensimmäisillä metreillä.

Asiakkaan profiilin määrittämisen jälkeen pohditaan asiakkaan tarpeita. Onko palvelun haluttu käyttäjäkokemus passiivista toimintaa eli selailua ja informaation etsimistä? Onko ajatuksena luoda kuitenkin interaktiivinen palvelu, jossa käyttäjä tuottaa itse sisältöä, hallitsee dataa tai tekee muita selkeästi itse määriteltäviä asioita?

 

Vaatimukset valottavat valintaa

Tarjoilemme sinulle santsikupin ja kehotamme ottamaan rennomman asennon sohvallamme. Seuraavaksi johdatamme sinut pohtimaan palvelun vaatimuksia, joiden kautta määritellään aikanaan myös sopiva teknologia palvelun toteuttamiseksi. Vaatimuksia palvelulle voivat olla esimerkiksi käyttäjän sisäänkirjautuminen ja heille räätälöidyt sisällöt, maksujen kerääminen käyttäjiltä, useiden kieliversioiden lokalisointi tai esimerkiksi integraation luominen yrityksen toiminnanohjausjärjestelmään.

Automaailmassa merkkejä ja malleja on sadoittain. Digitaalista palvelua kehittävä pääsee valinnan vaikeudessa onneksi hieman helpommalla. Tiivistettynä valinta tehdään lähtökohtaisesti verkkosivujen, -sovellusten, -kauppojen ja mobiilisovellusten väliltä. Interaktiivisuus tai sen puuttuminen ovat merkittäviä määrittäjiä oikeanlaisen ratkaisun löytämisessä. Esimerkiksi selailuun ja tiedonhakuun suunniteltu yrityksen sivusto tai vaikkapa uutisportaali on järkevää rakentaa siihen tarkoitetun valmiin julkaisujärjestelmän päälle kuten WordPressille.

Tietojen lisääminen, tallentaminen ja käyttäjäkohtainen toiminnallisuuksien räätälöinti palveluun ohjaa teknologioiden tavaratalossa toiseen suuntaan. Kompleksisuus ja käyttäjien vuorovaikutus verkkopalvelun kanssa johtaa ratkaisuun, jota kannattaa lähteä rakentamaan verkossa toimivaan sovellukseen, mobiilisovellukseen tai näiden välimuotoon; progressiiviseen web-sovellukseen.

Valintaa ei tarvitse tehdä sokkona yksin hapuillen, vaan erityisesti tässä vaiheessa projektia ohjelmistoalan ammattilaisen rooli korostuu. Ammattimainen kumppani määrittää loppukäyttäjän tarpeiden perusteella oikeanlaisen teknisen ratkaisun ja myös perustelee valitun vaihtoehdon edut ja hyödyt.

 

Proto mahdollistaa testailun

Sohvalla on mukavampaa kuin suonsilmässä. Santsikupin pohjan näkyessä me olemme päässeet vauhtiin ja otamme haasteesi haltuun jatkotyöstämällä sitä tiimin kanssa. Ehdotamme usein aloitukseksi työpajaa tai design sprinttiä, jossa viemme yhdessä haastetta kohti ratkaisua ketterästi luonnostellen ja kokeillen. Tavanomaisesti matka haasteesta ratkaisuksi kestää muutaman viikon.

Kehotamme asiakkaitamme kokeilemaan rohkeasti. Proton rakentaminen palvelusta johdattaa jälleen käyttäjäkokemusten tarkasteluun, joiden avulla palvelua voidaan kehittää herkullisemmaksi ja toimivammaksi ennen lopullista tuotetta. Proto on edullinen tapa testata ideaa ja se mahdollistaa jopa erilaisten teknisten ratkaisujen kokeilun palvelulle parhaiten sopivan teknologian löytämiseksi.

Organisaatioiden sisäisissä kehitysprojekteissa protoa voidaan testata yhdellä osastolla ja parannella testitulosten perusteella. Protoa voi myös hyödyntää esittelytarkoituksessa, jolloin koko organisaatio voi tutustua ja ottaa osaa uuden palvelun kehittämiseen.

Kutsuva sohvamme odottaa sinua ja projektiasi. Älä raavi päätäsi teknologioiden viidakossa, tai meille viestiä alla olevan lomakkeen avulla tai ihan vaan tule kahville, niin pohditaan yhdessä palvelusi käyttäjäystävälliseksi toteutukseksi.

 

Pyydä tarjous verkkopalvelusi konseptoinnista

Kerro lyhyesti tulevasta projektistasi ja jätä yhteystietosi. Palaamme asiaan pikimmiten!