Verkkokauppa-alustat vertailussa: WooCommerce vs Shopify

16/11/2020

Mikäli yrityksesi harkitsee nykyisen verkkokauppa-liiketoiminnan laajentamista tai suunnittelet uutta verkkokauppaan pohjautuvaa liiketoimintaa, edessä on verkkokauppa-alustojen vertailu – mikä olisi oman tilanteesi kannalta se paras vaihtoehto?

Tässä artikkelissa vertailemme maailman suosituimpia verkkokauppa-alustoja eli WooCommercea ja Shopifya. Mitkä ovat niiden plussat ja miinukset, ja kumpi vaihtoehto sopii tämänhetkiseen tarpeeseen?

Lue lisää räätälöidyistä verkkokauppapalveluistamme: WooCommerce-verkkokaupat

 

 

WooCommerce pähkinänkuoressa

WooCommerce on WordPress-julkaisujärjestelmään liitettävä avoimen lähdekoodin verkkokauppa-lisäosa. WooCommercen suosio on kasvanut myös Suomessa, ja se kattaakin jo noin neljänneksen kaikista verkkokaupoista maailmassa. (Lähde: BuiltWith – The Entire Internet). Mielestämme WooCommerce sopii parhaiten kasvuun tähtäävien pienten ja keskisuurten, sekä sisältövetoisten verkkokauppojen alustaksi.

 

WooCommerce sopii parhaiten kasvuun tähtäävien pienten ja keskisuurten, sekä sisältövetoisten verkkokauppojen alustaksi.

 

Lue myös: Kenelle WooCommerce sopii parhaiten?

WooCommerce on toimiva alusta erityisesti sisältövetoisten verkkokauppojen alustana.

 

WooCommercen plussat:

  • WooCommerce sopii hyvin sekä fyysisten ja digitaalisten tuotteiden että palveluiden myyntiin.
  • WooCommerce-verkkokauppaa voi kustomoida ja räätälöidä yrityksen tarpeisiin lähes rajattomasti. Voit luoda uniikin ja juuri oman yrityksesi tarpeisiin sopivan verkkokaupan, joka erottuu joukosta.
  • WooCommerce skaalautuu helposti kasvun mukana.
  • WooCommerce-verkkokauppaan on helppoa integroida myös muita järjestelmiä ja työkaluja, kuten esim. ERP-, CRM-tai taloushallinnon järjestelmiä.
  • WooCommerce-verkkokaupan kehittäminen on varsin kustannustehokasta* ja osaavia tekijöitä on verraten helppo löytää ammattimaisista WordPress-toimistoista.
  • WooCommercelle löytyy lähes kaikki mahdolliset kotimaiset (ja monet ulkomaiset) maksutapa- ja toimitustapaliitännäiset valmiina.
  • WooCommerce on WordPressin lisäosa, joten kyseessä on avoimen lähdekoodin verkkokauppa-alusta, jolle kehittäjiä on paljon tarjolla, etkä siten jää jumiin toimittajaloukkuun.
  • WooCommerce, kuten WordPress,  on avointa lähdekoodia, joten et maksa lisenssimaksuja alustan kehittämisestä.
  • WordPress-verkkosivut ja WooCommerce on helppo yhdistää toisiinsa, jolloin verkkokauppa sulautuu hyvin yhteen verkkosivuston kanssa.

*Lue tarkemmin hinnoittelusta: Mitä WooCommerce-verkkokauppa maksaa?

 

WooCommercen miinukset:

  • WooCommerce ei sisäänrakennettuna sisällä tukea mm. useille varastosijainneille, kieliversioille, hinnoitteluille ja siten vaatii mittavaa räätälöintiä sopiakseen useampaa markkinaa sisältävän liiketoiminnan globaaliin myyntiin ja logistiikkaan.
  • WooCommerce ei perustoiminnoiltaan eroa edullisista valmisratkaisuista juuri mitenkään, sen käyttöönotto on siis perusteltua vasta kun ymmärtää hyödyntää sen mahdollisuuksia laajentaa ja räätälöidä alustaa omaan liiketoimintaan sopivaksi.
  • Tarvitset osaavan kumppanin tai teknistä osaamista omasta takaa verkkokaupan ylläpitoon. Pelkillä lisäosien asentelulla ei alustasta saa kaikkea irti.
  • WooCommercelta itseltään ei juurikaan heru tukea tai asiakaspalvelua vaikkakin avuliaat tukifoorumit toki internetistä löytyy.

 

 

 

Shopify pähkinänkuoressa

Shopify on vuonna 2004 Kanadassa perustettu yritys, joka tarjoaa verkkokauppa-alustoja. Alusta on ottanut isolla kädellä tilaa markkinalta ja nykyään kattaa jopa vajaan viidenneksen kaikista verkkokaupoista maailmasta. (Lähde: BuiltWith – The Entire Internet)

Shopifyn avulla kuka tahansa voi perustaa oman verkkokauppansa helposti, sillä järjestelmä on todella helppokäyttöinen, eikä vaadi periaatteessa koodausosaamista lainkaan jos nojaa valmiisiin teemoihin. Verkkokauppaa rakentaessa ei tarvitse murehtia hostingista tai ladata mitään omalle laitteelleen, sillä asiat hoituvat suoraan netin kautta.

 

Shopify onkin mielestämme parhaimmillaan pienille tee-se-itse -verkkokauppiaille, jotka haluavat päästä alkuun halvalla ja luoda näyttävän verkkokaupan nopeasti.

 

Toisaalta harvempi isompi toimija, jonka liiketoiminta nojaa vahvasti verkkokauppaan pärjää näin riisutulla ratkaisulla muuten kuin ehkä markkinan testaamisessa ja nopeissa kokeiluissa, johon Shopify toki sopii hyvin. Näin toimi mm. VR, joka pystytti verkkokaupan vain kahdessa viikossa. Shopify onkin mielestämme parhaimmillaan pienille tee-se-itse -verkkokauppiaille, jotka haluavat päästä alkuun halvalla ja luoda näyttävän verkkokaupan nopeasti.

 

 

Shopify on helppokäyttöinen alusta, jonka voi perustaa nopeasti ilman teknistä osaamista

 

Shopifyn plussat:

  • Shopify-verkkokaupan voi perustaa helposti ja nopeasti ilman teknistä osaamista.
  • Shopify sopii tee-se-itse tyypeille, mutta ammattimaista apua on kuitenkin saatavilla digitoimistoista.
  • Shopify on helppokäyttöinen, ja tuotteiden lisääminen verkkokauppaan onnistuu jokaiselta.
  • Verkkokaupan perustamisessa pääsee liikkeelle edullisesti maksamalla lisenssimaksun. Kuukausimaksut vaihtelevat $29-$299 välillä lisenssistä riippuen.
  • Shopifylle löytyy useita kotimaisia maksutapa- ja toimitustaparatkaisuja.
  • Ulkoasuteemoja on tarjolla paljon ja ne ovat usein varsin tyylikkäästi toteutettuja ja valmiiksi optimoituja erilaisille päätelaitteille.
  • Shopifyn asiakaspalvelu on tarvittaessa apuna, se sisältyy lisenssimaksuun.

 

Shopifyn miinukset:

  • Shopifyssa maksat alustan lisenssimaksujen, maksullisten teemojen ja lisäosien lisäksi myös provisiota verkkokauppasi myynneistä 0,5-2 % välityspalkkion + mahdolliset maksuvälittäjän palkkiot päälle. Tämä käytännössä rajaa liikevaihdoltaan isommat toimijat heti pois.
  • Verkkokaupan räätälöitävyys on rajoitettu teeman ominaisuuksiin, jollei muutoksia halua tehdä koodaamalla. Näin ollen ilmeestä ei saa täysin uniikkia, eikä toiminnallisuuksia voi muokata loputtomasti.
  • Shopify onkin mielestämme parhaimmillaan pienille tee-se-itse -verkkokauppiaille, jotka haluavat päästä alkuun halvalla ja luoda näyttävän verkkokaupan nopeasti.
  • Valtaosa verkkokaupan teemoista ovat erillismaksullisia, jolloin ne eivät sisälly lisenssimaksuun, vaan joudut ostamaan ne erikseen. Hinnat vaihtelevat keskimäärin $120-$180 välillä.
  • Verkkokaupan kehittäminen vaatii usein myös lisäosia, jotka ovat Shopifyssa maksullisia. Niistä voi tulla maksettavaa joitakin kymppejä kuukausittain.
  • Verkkokaupan tekninen rakenne ei tällä hetkellä mahdollista verkkokaupan eri kieliversioita, vaan verkkokaupasta joutuu tekemään kopion ja käännättämään kielen, mikä on suuri työ ja tavallaan tuplaa manuaalisen ylläpidon ja samalla myös kustannukset.
  • Perustamalla verkkokaupan Shopifylla olet “naimisissa” sitä kehittävän yrityksen kanssa, jolloin ostat myös alustaa kehittävien tekijöiden vision ja tavoitteet mihin suuntaan alustaa viedään, halusit tai et.

 

 

Kumpi verkkokauppa sopii tarpeisiisi paremmin?

Loppujen lopuksi valinta on todella helppo. Jos aiot toteuttaa verkkokaupan itse ilman ulkopuolista apua, valitse Shopify. Mikäli pyörität isompaa liiketoimintaa ja verkkokaupan tulee kasvaa ja kehittyä yrityksesi mukana, WooCommerce on todennäköisesti pitkällä aikavälillä parempi ratkaisu ja siihen investointi maksaa itsensä takaisin ennemmin tai myöhemmin. Shopifyn rajat kun tuppaavat jossain välissä tulemaan vastaan kun verkkokaupan koko kasvaa. Siihen asti tosin Shopify on varsin oiva alusta ja mielestämme päihittää monet muut kotimaisetkin valmisratkaisut.

Verkkokauppasi suunnitteluun ja kehittämiseen kannattaa valita osaava kumppani. Riippuen tilanteestasi se voi tarkoittaa naapurin IT-alan opiskelijaa, freelanceria, pientä ja ketterää toimistoa tai meidän kaltaistamme alustalla työskentelyyn erikoistunutta toimijaa, joka pohtii parhaat ratkaisut juuri sinulle ja räätälöi sen tarpeisiisi käsityönä.

Jos koet, että kumpikaan näistä ei aivan vastaa tarvettasi, pistä meille viestiä ja pohditaan mikä ratkaisu olisi toimivin yrityksellesi. Muita hyviä vaihtoehtoja löytyy esim. edullisista valmisratkaisuista pienille yrityksille (kuten MyCashFlow ja Vilkas) ja vastaavasti isoille huomattavasti järeämpiä ratkaisuja kuten vaikkapa hiljattain Adoben hankkima Magento.

 


 

Me Pixelsillä rakennamme juuri sinun yrityksesi tarpeisiin räätälöityjä WooCommerce-verkkokauppoja, jotka integroituvat muihin järjestelmiin helposti ja skaalautuvat toimintasi mukana.

Mikäli koet, että WooCommerce-verkkokauppa sopisi sinun yrityksesi tarpeisiin, ota yhteyttä!

 

Pyydä tarjous verkkokaupan toteutuksesta WooCommercella

Me hoidamme suunnittelun asiakkaan ostopolku huomioiden, kehitämme selkeät työkalut ja prosessit tilausten ja tuotteiden hallintaan sekä huolehdimme sivuston ylläpidosta ja päivityksistä alan parhaiden palveluntarjoajien kanssa. 

Kiinnostaisiko tietää miten me Pixelsillä toteuttaisimme verkkokauppasi? Ota yhteyttä ja suunnitellaan tarpeisiinne sopiva verkkokaupparatkaisu, joka tukee liiketoimintanne kasvua.