Tämän vuoksi verkkosivu-uudistuksesi menee pieleen

Tämän vuoksi verkkosivu-uudistuksesi menee pieleen

Epäonnistuneiden IT-projektien ympärillä liikkuu paljon huomiota ja uutisissa komeilee yhden jos toisenkin ison julkisen toimijan pitkittyneet tai budjetin ylittäneet projektit tasaisin väliajoin. Niistä onnistuneista projekteista kun ei juuri valitettavasti uutisoida. Isot IT-talot saavat näistä usein loskaa niskaan ja varmasti osa ihan syystäkin, mutta on hyvä muistaa että usein nämä projektit ovat useita vuosia kestäviä isoja ERP-järjestelmien toteutuksia tai muita mittavia ja kompleksisia hankkeita, joissa on moninkertaisesti enemmän liikkuvia osia kuin normaaleissa verkkosivuissa.

Suurin osa normaaleista verkkosivu-uudistuksista toteutetaan varsin onnistuneesti ja aikataulussa, joten ei sinänsä syytä huoleen. Toisaalta myönnettäköön, että epäonnistuneista projekteista harva kovaan ääneen koko maailmalle huutelee, vaikka kyllähän niitä paljon tehdään. Mikä sitten koetaan onnistuneeksi ja mikä ei on melko subjektiivista…

Fakta on, että kaikki millä on aikataulu ja budjetti on luonteeltaan hieman stressaavaa ja harvoin kenenkään ainoa työnkuva on hallita verkkosivu-uudistusta omassa organisaatiossaan, joten työsarkaa usein kasaantuu projektin johdosta useammalle henkilölle aina hieman liikaa.

Asiaa ei helpota se, että projektin voi mokata valitettavan monella tapaa. Sivusto saattaa rakentua ajallaan ja budjetissa, mutta ei vastaakaan asetettuja tavoitteita. Monesti näemme WordPress-sivustoja, jotka on tehty kiireessä ja halvalla, ja nyt ne pitäisi jonkun pelastaa koska ne ovat teknisesti epäluotettavia. Kauhutarinoita kuulee välillä myös esimerkiksi projekteista, joissa kovalla työllä saavutettu hakukonenäkyvyys on tuhottu kokonaan.

Miten ja miksi näin käy? Erittelimme muutamia yleisimpiä sudenkuoppia, jotka tämän luettuasi osaat välttää – osaathan?

Verkkosivun määrittely menee metsään

Saamme paljon tarjouspyyntöjä pöydällemme ja niiden kirjo on valtava. Usein tavoitteita ei ole juurikaan määritelty tai mietitty mitä sivuston kävijöitä motivoi, vaan dokumenttiin on listattu lähinnä mittava määrä vaatimuksia teknisten ominaisuuksien osalta. Lähtökohtaisesti verkkosivuja hankitaan Suomessa siis edelleen IT-projekteina eikä markkinoinnin ja myynnin tarpeisiin.

Aloita määrittämällä miksi verkkosivu-uudistukseen lähdetään, kenelle sitä tehdään ja mitä heille halutaan tarjota. (Vinkki: mikäli asiakas puuttuu tästä yhtälöstä voit jättää sivuston tekemättä.) Tästä voit jatkaa konkreettisempiin asioihin kuten mistä sisällöistä sivusto rakentuu ja mitkä sisällöt tulevat korostumaan, millaisia ydintoimintoja tarvitaan, mitkä asiat olisi hyvä linkittää toisiinsa, mille asioille haetaan hakukonenäkyvyyttä, tarvitaanko integrointeja muihin palveluihin jne.

Entä ketterät menetelmät? Eikö näillä päästä parempiin lopputuloksiin?

Kyllä ja ei. Normaalia, verraten yksinkertaista yrityssivustoa ei meidän kokemuksemme mukaan tarvitse lähteä rakentamaan mitenkään erityisen ketterästi yksi toiminnallisuus kerrallaan. On varsin perusteltua suunnitella ja määritellä sivusto tehokkaasti ennen sen toteuttamista; itse suunnittelu kannattaa tosin tehdä ketterästi, kyllä. Voit paljon luottavaisemmin mielin lähteä tekniseen totetutukseen kun suunnitteluvaihe on tehty huolella ja kokonaisuus voidaan määritellä ilman arvailuja siitä mikä on järkevää ja mikä ei. Itse tekninen toteutus voikin silloin olla perinteisemmällä projektimallilla muutamien viikkojen puristus. Laajemmissa verkkopalveluissa lähestyminen kannattaa miettiä uudestaan, ja ketterät metodit voivat olla ihan paikallaan.

Pähkinänkuoressa: tee sivuston suunnittelu ja luonnostelu ketterästi iteroiden, mielellään käyttäjiä osallistaen. Näin saat paremman kuvan siitä mitä kannattaa lähteä rakentamaan.

Sisältöjumppa on laiminlyöty

Kokemuksemme mukaan 9 kertaa kymmenestä kun verkkosivuprojekti on myöhässä aikataulusta, syy löytyy puuttuvista sisällöistä tai niiden huolimattomasta suunnittelusta. Varaa tarpeeksi aikaa ja resursseja sisältöjen suunnitteluun ja toteutukseen. Tämä koskee myös kuva- ja videosisältöjä, jotka usein unohtuvat (tai tyydytään geneeriseen stock-materiaaliin, jonka etsimiseen myös menee roimasti aikaa). Älä myöskään epäröi pyytää ammattilaisen apua sisältöjen tuotantoon!

Ei ole olemassa yhtä kultaista sääntöä siihen pitääkö sisällöt olla ennen visuaalista puolta eli leiskoja suunniteltuna vai toisinpäin — mielestäni paras kokonaisuus syntyy aina näiden yhdistämisestä ja lopputulosta pitää olla valmis hiomaan yhteen molempien ehdoilla. Liikkeelle lähteminen on toki helpompaa kun sisältöjä on jo suunniteltu etukäteen.

Huom! ”Otetaan vaan ne nykyisen sivun sisällöt ja laitetaan tähän uuteen.” ei myöskään ole kovin järkevä tapa hyödyntää uuden verkkosivuston mahdollisuuksia. Tähän ansaan silti menee yllättävän moni — ethän kuitenkaan sinä, ethän?

Ihmiset kantavat projektin

Välillä tilanteet elävät ja ihmiset vaihtuvat. Se on toki normaalia, eikä ole aina ennustettavissa. Projektijohdon näkökulmasta on kuitenkin elintärkeää, että projektista vastaavat henkilöt ovat sitoutuneet siihen. Tieto ja kokemus kun on harvoin siirrettävissä aivoista toisiin ilman suuria ponnisteluja (nykyteknologialla ainakin vielä melko haastavaa).

Valitse siis projektiin omasta tiimistäsi ihmiset, joita asia kiinnostaa ja jotka ovat innoissaan siitä. Jos projektitiimi ei ole sitoutunut työhön, eikä osoita kiinnostusta sitä kohtaan, on melko todennäköistä että projektin aikana tullaan tekemään hätäisiä päätöksiä ja ratkaisuja, joita myöhemmin tullaan muuttamaan (ylimääräisellä budjetilla).

Inhimilliset tekijät

Ideaalitilanteessa projektia toteuttava toimittaja on kartalla projektista paremmin kuin sinä itse. Todellisuus kuitenkin on, että niin kauan kun projekteja tehdään kahden tai useamman ihmisen tiimeissä, on mahdollisuus kommunikaatiosta (tai sen puutteesta) johtuviin väärinkäsityksiin tai vaillinaisiin lähtötietoihin. Näissä tapauksissa saattaa jokin oleellinen osa toteutettavaa kokonaisuutta jäädä määrittelemättä, mikä puolestaan voi johtaa projektin aikana viivästyksiin ja yleiseen hämmennykseen.

On myös varsin inhimillistä saada uusia ideoita ja ajatuksia kesken projektia jonkin tietyn osa-alueen, esim. sivuston ulkoasun tai toimintojen suhteen. Tässä vaiheessa pitää kuitenkin muistaa, että jos sivuston suunnittelu on tehty huolella, voi olla järkevämpää rakentaa se ensin valmiiksi ja pohtia uusia ideoita osana jatkokehityksenä kun käsillä on aitoa dataa sivuston käytöstä päätöksenteon tueksi.

 

Katso The Oatmeal -sarjakuvan näkemys aiheeseen, joka sopii hyvin tähän yhteyteen. 🙂

Varoitusmerkkeinä voi näissä tapauksissa pitää joko sitä että projektin suunnittelussa tuntuu puuttuvan vaihe, jossa kaikkien ominaisuuksien ja toiminnallisuuksien tarpeellisuus sekä toteutustapa määritetään tai sitä ettei toimittaja tunnu tarttuvan muutoksia aiheuttaviin toivomuksiin ajoissa ja tarpeellisen kriittisellä otteella. Kannattaa määritellä tekniset seikat selkeästi myös projektisopimukseen, johon voidaan aina palata tarpeen tullen.

Teknologia on hyvä renki

… mutta huono isäntä. Nettisivujen alustaksi tulee valita sen käyttötarkoituksia palveleva teknologia ja mielellään niin että se myös pystyy elämään ja kasvamaan tarpeiden mukaan joustavasti eikä kuormita sisällön tuottajia vaan helpottaa heidän työtään.

Hyvänä lähtökohtana alustan valintaan voisi pitää ainakin seuraavia:

  • Ei mahdollisuutta toimittajaloukkuun (suosi avointa lähdekoodia)
  • Skaalautuvuus ja vaivaton jatkokehitys
  • Sivuston hallinta ei tule vaatia teknistä osaamista tai koodiin koskemista
  • Alusta on yleisesti maailmalla käytössä ja sitä kehitetään jatkuvasti
  • Alusta ei rajoita sivuston mahdollisuuksia toiminnallisuuksien osalta

Itse suosimme WordPressiä alustaksi verkkosivu-uudistuksiin sen helppokäyttöisyyden ja vaivattoman räätälöitävyyden vuoksi.

Muita vaihtoehtoja, jotka sopivat näihin kriteereihin ovat esimerkiksi järeämpi Drupal ja hieman entisestä suosiostaan hiipunut, mutta edelleen paljon käytetty Joomla.

 


 

Tässä meidän kokemuksemme mukaan ne yleisimmät syyt miksi seuraava verkkosivuprojektisi saattaa mennä mönkään. Tästä viisastuneena osaat toivottavasti ottaa edellä mainitut asiat huomioon ja välttää ne pahimmat mokat. Meiltä voit tietenkin aina kysyä apua jos jokin askarruttaa tai kaipaat projektillesi tekijää! 🙂

 

Stay smart!

Why not sign up to our newsletter? We'll occasionally send you our latest blog posts and a bunch useful tips to help you with your work. No spam!