WordPress on maailman suosituin verkkosivualusta ja syystäkin: se on kustannustehokas, kevyt, todella helppokäyttöinen, ja käyttää avointa lähdekoodia. WordPressillä on eräs laajimmista kehittäjäyhteisöistä maailmassa, joka puskee toinen toistaan parempia lisäosia, teemoja ja palikoita markkinoille, joilla voit räätälöidä sivustoa haluamallasi tavalla. WordPressin suosion myötä saatavilla on valitettavasti myös liuta epäluotettavia, vanhentuneita tai sivuston toimintaa hidastavia lisäosia, joita tulisi välttää kaikin tavoin. Tässä on osaava kumppani paikallaan, mutta onneksi WP:n lisäosakauppa osaa myös ehdottaa parhaiten arvosteltuja lisäosia automaattisesti.
Olemme työskennelleet WordPressin kanssa vuosia ja kehittäneet omia lisäosia kun markkinoilta ei sopivaa ole löytynyt. Suurin osa projekteistamme kuitenkin pyörii melkoisen vakiintuneella kokoonpanolla ja halusimme jakaa kokemuksiamme mielestämme parhaista lisäosista WordPressille.
Disclaimer: saatat tarvita kehittäjän apua tai osaamista WordPressistä pintaa syvemmältä näiden käyttöönoton kanssa.
Tässä parhaaksi todetut lisäosat WordPress-verkkosivuille
Advanced Custom Fields Pro (ACF) sivupohjien rakennukseen
Kaikkien ammattimaisten WordPress-kehittäjien ’pakollinen’ työkalu. ACF:n avulla pystyt luomaan sivupohjia jotka koostuvat erilaisista joustavista osioista (vaatii koodaamista). Voit järjestellä osioita haluamaasi järjestykseen ja luoda kustomoituja sivupohjia suoraan WP:ssä. Yksittäisiin osioihin voit sisällyttää eri ominaisuuksia, kuten tekstikenttiä, kuvaa, videoita, erilaisia painikeita ja valikkoja ym.
Alla esimerkki erään etusivun sivupohjasta, joka koostuu useasta erilaisesta block-osiosta, joissa kussakin on omat muokkausvalintansa:
ACF:llä on kattava dokumentaatio ja Pro-versiolla pääset pureutumaan syvälle kenttien kustomointiin. ACF on vailla vertaa.
Polylang (Pro) kieliversiointiin
Kieliversiot ovat verkkosivuilla melko standardi ominaisuus, mutta vain harvoilla sivuilla ne ovat tehty oikein… kirjoitimme sekä luennoimme aiheesta hiljattain enemmänkin. Oleellinen osa teknistä toteutusta WordPressillä on Polylang.
Polylangilla luot WordPress-sivullesi kaikki eri sivut, sisältötyypit ja valikot kätevästi monikielisenä, jokainen kieli erikseen. Samalla käännät myös verkkokauppasi tuotekuvaukset ja lähetät sähköpostit asiakkaalle hänen kielellään.
Miksikö emme käytä kilpailevaa lisäosaa; WPML:llää? Lyhyesti, koska se on surkea. WPML on huolimattomasti rakennettu, se on liian raskas ja ei yksinkertaisesti tule toimeen yleisesti käytettyjen lisäosien kanssa (esim. WooCommerce). Lisäksi asiakaspalvelu on lähes luokattoman huonoa (jos et maksa siitä reilusti). Emme suosittele.
SEO Framework hakukoneoptimointiin
Hakukoneoptimointi (SEO) on ollut pysähtymätön trendi jo vuosia, jonka merkitys kasvaa ja muotoutuu jatkuvasti eteenpäin kun internet kehittyy. Siihen voi upottaa mahdottoman paljon aikaa ja rahaa, mutta tukevat peruspilarit tulevat jo fiksusti rakennetun WordPress-sivuston kautta. Projekteissamme käytämme aina helppokäyttöisiä SEO-lisäosia, joiden käyttö ei kaipaa teknistä osaamista juuri ollenkaan.
SEO Frameworkin avulla kirjoitat kaikki hakukoneille oleellisimmat sisällöt ja kuvaukset kohdilleen vaivatta, se generoi automaattisesti hyödylliset sivukartat ja antaa selkeät ohjeet optimointiin, joita osaa seurata maallikkokin. Frameworkillä on hyvä dokumentaatio ja on muutenkin verraten helppo kehittäjien kustomoitava.
SEO Yoast on vaihtoehdoista se suositumpi ja hallinnut markkinalla pitkään ykkösenä. Perustoiminnot ovat samat kuin Frameworkillä, tosin osittain jopa laajemmat. Ohjeistusta Yoast tarjoaa selkeästi enemmän tai ainakin näkyvämmin, mikä saattaa olla tervetullutta aloittevalle sisällön optimoijalle. Toisaalta, WP:n admin-paneelia hallitsevat Yoast-ilmoitukset ovat saaneet kritiikkiä osakseen, mutta siitä kukin voi muodostaa oman mielipiteensä.
Loppujen lopuksi, SEO Framework (esimerkki yllä) on kahdesta veljeksestä se ketterämpi ja siksi meidän valintamme.
Relevanssi -haku
Mikko Saaren kehittämä Relevanssi tehostaa WordPressin omaa hakutoimintoa ja osaa fiksusti nuuhkia nimensä mukaisesti hakutuloksia relevanssin mukaan. Eri sisällöille voit määrittää kätevästi painoarvon, eli kuinka korkealle niitä hakutuloksissa nostetaan. Hieman Googlen haun tavoin, lisäosa osaa myös ehdottaa tuloksia vaikkei tarkkoja osumia löytyisikään ja tarjoaa myös “Did you mean?” -tyyppisesti mielestään osuvampaa hakusanaa WordPress -sivustollasi.
Se ymmärtää myös paljon sellaista sisältöä, mitä WP:n oma haku ei löydä: custom fieldit, taxonomiat, kommentit jne. Premium-versioilla saat käyttöösi ns. ’koko paketin’ ja loistavan tuen, jota voimme suositella lämpimästi. Yksinkertaisen toimiva paketti kaikin puolin!
Devaaja! Kiinnostaako haastaa miten toimialalla rakennetaan verkkosivuja? Alkaako perus WordPress-saittien rakentaminen maistua puulta?
Hyppää Pixelsin remmiin tekemään verkkopalveluita moderneilla työkaluilla ja siirtämään verkkosivukehitystä lähemmäksi sovelluskehitystä. Kurkkaa avoimet työpaikkamme.
Redirection -uudelleenohjaukset
Hakukoneoptimoinnin yksi tärkeimpiä lainalaisuuksia on pitää huoli, että linkit johtavat ns. ’perille asti’ oikeaan kohteeseen, eivätkä tuota tyhjiä sivuja tai virhekoodeja. Aivan kuten oikeat sivuston vierailijat, hakukoneiden botit käyvät sivuja läpi ja heidän matkansa päättyy mikäli muuttuneita tai poistettuja linkkejä ei ole uudelleenohjattu. Puuttuvat ohjaukset ovat todella yleisiä etenkin sivustouudistusten yhteydessä kun linkkien rakenne saattaa muuttua.
Redirection -lisäosan avulla pysyt helposti kärryillä puuttuvista uudelleenohjauksista tai 404-virhekoodeista, ja teet sivuille nopeat 301-ohjaukset vaivattomasti itse.
Duplicate Post
Kopioi sivut ja muut sisältötyypit kätevästi tämän lisäosan avulla. Esimerkiksi kun luot uuden sivun, saatat haluta käyttää vanhaa sivua pohjana, johon vain vaihdat sisällöt ja kuvat – sen sijaan, että rakennat sivupohjan tyhjästä osioita käyttäen. Tekee juuri sen mitä lupaa; yhdellä klikkauksella.
Post Type Switcher
Tällä lisäosalla voit vaihtaa luodun sisällön tyyppiä, eli se vastaa WordPressin ’post type’ -asetukseen, jolla määritetään eri sisältötyypit. Kaikilla sivustolla on lähtökohtaisesti käytössä ainakin page ja post sisältötyypit, tosin monella näitä laajennetaan käsin esimerkiksi sisältämään uutiset, tapahtumat ja palvelut – kaikki omiksi sisältötyypeikseen.
Mikäli loit vahingossa uutisen, kun piti kirjoittaa blogikirjoitus, tällä vältät ärsyttävän copy & paste rumban. 😉
Bonus: WooCommerce -verkkokauppa-lisäosa
WooCommerce ei juurikaan WordPress-sivustojen kanssa puuhaavalle esittelyjä kaipaa, mutta tässä lyhyt intro mikäli se ei ole vielä jostain syystä ole tuttu. Verkkokauppa-laajennus WooCommercella pyörii kolmannes kaikista maailman verkkokaupoista – ja miksei pyörisi. Se on ilmainen, kattava, helposti kustomoitava ja äärettömän helppokäyttöinen. WooCommerceen on integroitavissa ja lisättävissä satoja äärettömän hyödyllisiä lisäosia ja palveluita, joilla teet siitä juuri sinun tarpeisiisi sopivan.
Mielestämme WooCommerce-verkkokaupan paras puoli on kuitenkin loppujen lopuksi se, että se kulkee WordPressin kanssa niin vahvasti käsi kädessä. Toiminnot ja käyttölogiikka on tuttua WP:n käyttäjille, sisältövetoinen WordPress-sivusto voidaan yhdistää kätevästi verkkokaupan kanssa yhteen, ja se on yhtä joustavasti räätälöitävässä kuin WordPress. WooCommercesta on vaikea olla pitämättä verkkokauppa-alustojen markkinalla, jossa alustat ovat usein lisenssimaksullisia, suljettuja ja/tai todella raskaita.
Lisäosissa piilee WordPress-verkkosivujen suola
Fiksusti valikoidulla kokoelmalla laadukkaita lisäosia voit onnistua tekemään WordPress-verkkosivustasi kattavan ja joustavan kokonaisuuden, joka mahdollistaa mitä monimutkaisempia toteutuksia. Meille ei ole tullut vielä vastaan montaa tapausta verkkopalvelusta, joita ei olisi mahdollista toteuttaa WordPressillä ketterästi ja tehokkaasti.
Lisäosissa piileekin WordPressin suola; ne mahdollistavat sivuston kehittämisen kustannustehokkaasti ja vaivattomasti, mutta oikeiden lisäosien löytäminen vaatii kokeilua ja ymmärrystä. Suurin osa haavoittuvaisista, hitaista ja ongelmallisista WordPress-verkkosivuista kärsii lisäosien liian isosta määrästä, yhteensopivuusongelmista ja päivitysten puutteesta.
Mikäli et ole varma mitä lisäosia tarvitset (ja mitä on hyvä välttää) sivustosi kehittämiseen, pyydä WordPressiin erikoistuneen ammattilaisen (lue: meidän) apua. Ota yhteyttä.