Mitä WordPress-verkkosivujen teko maksaa?

11.03.2019
Business Teknologia
Kun on aika rakentaa yritykselle tai yhdistykselle verkkosivut, ennemmin tai myöhemmin pohditaan teknistä toteutustapaa ja tarkemmin sitä millä alustalla sivusto tullaan tekemään. Usein kun vertaillaan verkkosivualustoja ja eri julkaisujärjestelmiä, WordPress on yleensä se jonka kaikki tuntee, ainakin nimeltä. WordPressin yleisyys onkin kyllä aivan omaa luokkaansa; sen avulla on rakennettu noin kolmannes kaikista verkkosivuista maailmassa.

Pureuduimme yleisesti tarkemmin WordPressin etuihin ja haittoihin julkaisujärjestelmien vertailussa aiemmin; lue: Opas verkkosivujen alustan valintaan – WordPress vai Drupal?

Blogi- vai verkkosivualusta?

WordPressistä on olemassa käytännössä kaksi eri versiota:

1) WordPress.com blogialusta ja
2) WordPress.org julkaisujärjestelmä.

Ensimmäinen sopii mainiosti esim. bloggaajille, pienyrittäjille, pienille yhdistyksille ja muille, jotka ensisijaisesti haluavat (tai resurssisyistä joutuvat) rakentamaan verkkosivunsa itse. Kustannukset ovat muutamien kymppien luokkaa mikäli omaa ajankäyttöä ei oteta huomioon, joten talous ei joudu tämän vaihtoehdon kanssa koetukselle. Alusta on melko rajattu (suunnattu bloggaajille ja portfolioille), joten kovin vaativia sivustoja et WordPress.com:illa saa aikaan.

Jälkimmäinen on näistä se järeämpi ja hieman ammattimaisempi julkaisujärjestelmä, jolla taas rakennetaan sivustoja aivan laidasta laitaan; pienistä muutaman sivun sivustoista laajoihin toteutuksiin, joissa hyödynnetään mm. rajapintaintegraatioita, kieliversioita ja verkkokauppatoiminnallisuuksia. Kun yleisesti puhumme WordPress-verkkosivuista, tarkoitamme siis tätä versiota.

 

Eli mitä se WordPress siis maksaa?

Ainoa oikea vastaus on se mitä et välttämättä halua kuulla: se riippuu. Paras mittari, jolla arvioida verkkosivujen hintaluokkaa on mielestämme kompleksisuus. Yksittäisistä tekijöistä se, eli kuinka monimutkainen sivustosi on, loppujen lopuksi määrittää kuinka paljon ammattilaistiimi tulee käyttämään sivustosi rakentamiseen aikaa. Kun ostat verkkosivuja, maksat siis ammattilaisille heidän ajasta ja osaamisesta. (WordPress on alustana täysin ilmainen ja avointa lähdekoodia.)

WordPress-verkkosivujen UX ja UI suunnittelu
Verkkosivujen suunnitteluun kannattaa valita asialle omistautunut UX & UI -suunnittelija. Mainostoimistomaailmassa varsin pätevä AD ei kokemuksemme mukaan useinkaan ymmärrä web-suunnittelun peruspilareita ja rajoitteita yhtä hyvin.

 

Kaikki alkaa suunnittelusta

Ensimmäisenä on hyvä ymmärtää mistä sivuston rakentaminen koostuu. Yksinkertaisin jako voidaan tehdä suunnittelun ja kehityksen välillä. Tarvitset siis luultavasti jonkun ensin suunnittelemaan sivustosi (käyttäjäpolut, sivustorakenne, sisältöhierarkia, visuaalinen ulkoasu) ja sitten jonkun hoitamaan teknisen toteutuksen (asennus, kehitys, testaus, integraatiot). Suosituksemme on valita kumppani, joka pystyy tekemään molemmat osat projektia ammattitaidolla, mutta ei ole perisynti hankkia suunnittelua yhdestä paikkaa ja toteutusta toisesta. Monella on esim. erikseen bränditoimisto, joka ohjeistaa visuaalisen ilmeen käyttöä. Itse leiskan voi silti piirtää kumpi vaan osapuoli, mieluiten sellainen jolle käyttöliittymäsuunnittelu on arkipäivää ja joka ymmärtää teknisen toteutuksen raamit ja rajoitteet.

Käyttäjäkokemuksen ja käyttöliittymän ulkoasun suunnitteluun kannattaa satsata. Erottuva, persoonallinen ulkoasu vetää puoleensa ja luo siteen brändiisi. Suoraviivainen ja selkeä käyttäjäkokemus puolestaan ohjaa käyttäjää tekemään niitä asioita mitä hän alunperin etsikin, ja matkalla saattaa kiinnostua tekemään ostopäätöksen tai jättämään yhteystietonsa.

Sisältöjen suunnittelua ei tule unohtaa! Osana sivuston rakenteen ja sisältöhierarkian suunnittelua pitää myös miettiä miten sisällöt rakentuvat sivuston ytimeen. Mistä teemoista halutaan viestiä ja millä äänellä? Millä kielillä? Luodaanko sisällöt itse vai käytetäänkö siihen ammattilaisen apua? Entä hakukoneoptimointi, onko avainsana-analyysiä tehty koska viimeksi?

WordPress-toteutuksia näkee monenlaisia

Koska WordPress on niin järkyttävän suosittu, toteutustapoja näkee todella montaa. Tee-se-itse -tyyppisiä toteutuksia on WordPress-sivustoista suurin osa, jolloin usein napataan valmis teema ja kasa lisäosia, joita liimataan sitten purkkaviritelmin hatarasti kasaan. Tällä metodilla usein pääsee liikkeelle, mutta tie on yleensä pedattu ongelmilla ensimmäisestä päivästä alkaen.

Lue lisää: Älä rakenna WordPress-verkkosivua valmisteemalla

Ammattimaisemmissa toteutuksissa sovelletaan huomattavasti vähemmän ulkoisia liitännäisiä ja panostetaan räätälöidysti niihin asioihin, joilla verkkosivusto saadaan erottumaan muusta markkinasta, vähennetään manuaalista ylläpitotyötä ja saadaan tuottamaan enemmän ja parempaa liiketoimintaa.

Kuten voisi olettaa, monimutkainen ja paljon lisäominaisuuksia sisältävä verkkosivusto tulee paljon hintavammaksi kuin simppeli ratkaisu. Sivustoa rakentaessa ei kuitenkaan kannata tinkiä laadusta tai tekijän ammattitaidosta, sillä hyvin luotu verkkosivusto tukee yrityksesi kasvua ja skaalautuu toimintasi mukana.

 

Etsitkö asiantuntevaa WordPress-toteuttajaa? Tutustu verkkosivupalveluihimme paremmin:

WordPress-verkkosivut

 

 

 

Ammattimaiset WordPress-verkkosivut maksavat yli 15 000 €

WordPress-verkkosivuja tehdään todella laajalla skaalalla; aivan sieltä harrastelijoiden blogeista todella edistyneisiin ja mittavaa osaamista vaativiin, laajoihin toteutuksiin. Ammattimaisten sivustojen rakentamiseen vaaditaan yleensä 4-5 henkinen toteuttajatiimi ja taustalle vuosien ammattitaito ja ymmärrys sekä liiketoiminnan lainalaisuuksista että asiakkaan tarpeista, toimialasta riippumatta. Tässä korostuukin osaavan toimiston ja tekijöiden merkitys.

Hieman kattavampi verkkosivustoprojekti sisältää (kuten yllä kuvasin aiemmin) suunnittelun osuuden ja teknisen toteutuksen, jossa molemmissa tavoitteena on luoda asetetut liiketoiminnalliset tavoitteet saavuttava, kilpailijoista erottuva ja brändikokemuksena eheä kokonaisuus. Tähän ei valmiit palikat ja teemat vastaa, joten suunnitteluun on käytettävä aikaa.

Teknisiltä ominaisuuksiltaan sivuston tulee vastata modernien saavutettavuuden, hakukoneystävällisyyden ja responsiivisuuden vaatimuksiin ja samalla sisältää joustavat työkalut tuloksellisen markkinoinnin tekemiseen, tarjota toiminnot liiketoiminnan tukemiseen ja yleensä myös sisältää kokonaan räätälöityjä toiminnallisuuksia asiakkaiden palvelemiseksi tai vaikkapa sisäisten prosessien automatisoimiseksi. Myös tämä vaatii taustalleen prosessin, joka kaipaa aikaa ja ammattitaitoa.

Hintataso pätevillä WordPress-taloilla läpi Suomen on luokkaa 100-120€ / h + alv, muutaman prosentin heitoilla suuntaan ja toiseen, riippuen tiimin osaamisesta ja toki myös fyysisestä sijainnista. Kun projektiin on lähtökohtaisesti käytettävä vähintään muutama viikko, on hintataso helposti päälle 15 000 € + alv ilman, että on vielä tehty kovin kattavia toimintoja tai räätälöintejä. Tähän kun lisää joukon toiminnallisuuksia, kieliversiot ja/tai pari integraatiota, on hinta nopeasti jo tuplaantunut.

Laajoja, ammattimaisesti tehtyjä sivustoja saatetaan suunnitella, kehittää ja testata useita kuukausia, ne usein sisältävät mittavan määrän räätälöityjä toimintoja ja integraatioita. Lisäksi niitä voi ylläpitää osa- tai täyspäiväisesti useampi kehittäjä, jolloin sivuston perustamiseen sekä vuosittaiseen ylläpitoon vaaditut kustannukset lasketaan helposti sadoissa tuhansissa euroissa.

Web-ostajan oppaan katsauksessa ka. projektihinta isoille WordPress-projekteille oli n. 70 000€ (alv 0%).

Hintahaarukka on kammottavan iso ja juuri tähän osuu suurin osa yritysten tarpeista, joten kultaisen keskitien löytäminen voi olla vaikeaa. Tässä korostuu ostajan vastuu; tiedätkö mitä olet hankkimassa?

Lue lisää: Verkkosivut yritykselle: näin kilpailutat verkkosivu-uudistuksen

Kuulostaapa paljolta… Entä jos tarvitsen vain yksinkertaisen WordPress-sivuston?

Yksinkertaisen sivuston suunnitteluun ja kehittämiseen tarvitaan tietenkin vähemmän aikaa kuin monimutkaisemman. Luultavasti teknisen osaamisen ei tarvitse olla aivan niin korkealla tasolla, kun on kyse simppelistä sivustosta, joten saattaa olla että vähemmän kokeneempi kehittäjä voi rakentaa sivustosi, ja hänelle ei välttämättä tarvitse maksaa aivan samaa tuntihintaa kuin kymmeniä tai jopa satoja sivustoja toteuttaneelle spesialistille, joka osaa vastata vaativampaan tarpeeseen.

Simppelin one-pager yrityssivuston tai muutaman sivupohjan saitin saa varmasti edullisemmin, esim. muutaman tuhannen euron investoinnilla (ainakin alle 15 000 € + alv). Tässä kannattaa myös alkaa jo harkita pakettiratkaisuja tai ainakin freelancerin palkkaamista, jolloin kustannuspohja on heti erilainen.

Heti kun mukaan lisätään monimutkaisuutta tuovia osia, kuten esimerkiksi kieliversioita, integraatioita muihin järjestelmiin tai verkkokauppa-toiminnallisuuksia, on kokenut ja osaava kehittäjä nopeasti hintansa väärti.

Lue lisää: Mitä WooCommerce-verkkokauppa maksaa?

 

Talentedin verkkosivusto on tehty devaajilta devaajille ja toteutettu WordPressillä, tietenkin. Tavoitteena on ravistella yleistä tapaa rekrytoida ohjelmistoalan ammattilaisia Suomessa ja maailmalla.

WordPress-verkkosivut Pixelsin tyyliin

Me Pixelsillä edustamme WordPress-sivustoihin erikoistunutta design-vetoista toimistoa, joka rakentaa vaativia verkkosivuja vuosien kokemuksella, kunnianhimolla ja isolla ammattiylpeydellä.

Suurin osa asiakkaistamme on pk-yrityksiä ja yhdistyksiä, joiden sivustot ovat melko tyypillisesti markkinoinnin ja myynnin tarpeisiin luotuja, informatiivisia ja joustavaksi rakennettuja, ns. ”perus yrityssivustoja.” Sivustoilla on kuitenkin lähes poikkeuksetta joitain toiminnallisuuksia tai ominaisuuksia, joihin vaaditaan osaavan ja kokeneen tekijän näkemystä ja otetta.

Tutustu tarkemmin projekteihimme: Töitämme.

Otteemme WordPress-kehitykseen on varsin laatutietoinen. Pyrimme esimerkiksi välttämään valmiita teemoja kuin ruttoa sekä valikoimme tarkasti vain muutamat lisäosat, jotka suostumme ottamaan osaksi rakentamiamme sivustoja. Kolmannen osapuolen kehittämiin ja ylläpitämiin lisäosiin luottaminen on kokemuksemme mukaan melkoista uhkapeliä, joten vain tarkan seulontaprosessin läpäiseet lisäosat päätyvät asiakkaidemme sivustoille. Voit tutustua aloitusteemaamme, joka on avoimesti jaettuna yhteisön käyttöön.

 

Meille tyypillisen asiakkaan verkkopalvelun hintataso asettuu useimmiten 20 000 — 40 000 €:n (alv 0%) väliin.

 

Meille tyypillisen asiakkaan verkkopalvelun hintataso asettuu useimmiten 20 000 — 40 000 €:n (alv 0%) väliin. Tämä sisältää sivuston rakenteen ja ulkoasun suunnittelun sekä teknisen WordPress-toteutuksen. Olemme toki tehneet projekteja WordPressillä myös yli 50 000 €:n hintaluokassa sekä aikanaan jotain edullisempia ja yksinkertaisia n. 10 000 €:n projekteja. Ylläpidon ja jatkokehityksen kuukausittaiset kustannukset ovat keskiarviolta parin sadan euron paikkeilla.

 

Etsitkö asiantuntevaa WordPress-toteuttajaa? Tutustu verkkosivupalveluihimme paremmin:

WordPress-verkkosivut

 

 

Mitä kuluja tulee huomioida WordPress-kehityksessä?

Verkkosivujen rakentaminen itsessään on aina isompi tai pienempi projekti ja vaatii tietyn investoinnin osaavan tiimin palkkaamiseksi. Suurin kustannus syntyy siis työstä. Sivuston kehityksen ohella on myös tiettyjä juoksevia kuluja, jotka on hyvä huomioida verkkosivuja budjetoidessa, sillä nämä kertaantuvat joka vuosi projektin jälkeen.

 

Lisäosat ja lisenssikulut

WordPress-verkkosivut hyödyntävät erilaisia lisäosia laajentaakseen julkaisujärjestelmän ominaisuuksia. Parhaat lisäosat usein sisältävät jotain maksullista tukea ja premium-toimintoja, joiden kustannukset on hyvä ottaa huomioon.

Digitoimistoilla, kuten meillä Pixelsillä, on usein toimittajille suunnitellut versiot oleellisista lisäosista, jolloin näistä ei välttämättä aiheudu asiakkaalle lisäkuluja.

Lisenssikuluja saattaa kertyä lisäksi maksullisten web-fonttien käytöstä tai esim. kuvapankkien kuvien käytöstä. Nämä kannattaa huomioida jo sivustoa suunniteltaessa. Euromääräisesti puhutaan yleensä jostain kympeistä – satasista vuodessa.

 

Hosting

Verkkosivujen hosting, eli käyttöpalvelut, on maallikon termein siis se palvelinympäristö, jossa sivusto elää fyysisesti. Monelle termi webhotelli on tästä syystä se tutumpi. Verkkosivustot koostuvat erilaisista tiedoista, johon pitää päästä käsiksi aina kun internet-selaimella joku sivuston haluaa nähdä. Nämä tiedostot elävät palvelimella, josta sinun tulee maksaa jotain.

Hosting-ratkaisuja on tarjolla todella edulliseen hintaan ja saattaa tuntua houkuttelevalta tarttua siihen edulliseen ratkaisuun – eihän niissä mitään eroa ole? On niissä. Kohtele hostingia eräänlaisena vakuutuksena siitä, että sivustosi pysyy toiminnassa, vakaana kävijäpiikkienkin aikana, ja että tietoturva on ammattimaisesti hoidettu. Hinta usein heijastaa laatua tässä(kin). Kuukausitasolla käyttöpalveluiden hinnat ovat usein joitain kymppejä.

 

Domainit

Domain eli sivuston verkko-osoite kertoo mistä osoitteesta sivustosi löytyy. Se on sinun sivustollesi täysin uniikki tunnus, joten pidä huoli että sivustoa suunniteltaessa muistat rekisteröidä haluamasi domainin ajoissa.

Domainien kustannus on usein lähinnä nimellinen (.fi tunnukset n. 15-20€ / vuosi), mutta esim. englanninkielisistä sanoista johdetut .com -domainit ovat usein jo jonkun toimesta varattu ja saatat tällöin joutua ostamaan domainin kovaan hintaan.

 

Ylläpito ja tukipalvelut

WordPress-sivuston ylläpito on elintärkeä osa sivuston huolenpitoa, ja sen laajuus kannattaa huomioida verkkosivujen kustannuksia laskettaessa.

Riippuen hosting-ratkaisusta, tietty automatisoitu ylläpito saattaa sisältyä jo hostingin hintaan. Esim. WP-palvelu.fi:n ratkaisuun sisältyy automaattiset ja testatut päivitykset, jolloin manuaalisesti tehtävän ylläpitotyön määrä keventyy.

Joka tapauksessa, huomioi, että verkkosivustosta tulee pitää huoli myös sen rakentamisen jälkeen. Sivuston alustaa ja mahdollisia lisäosia on päivitettävä tietyn väliajoin, ja on varsin suositeltavaa myös jatkaa sivuston kehittämistä perustuen mm. käyttäjätilastointiin ja saatuun palautteeseen.

Kuukausittaisin tehtävää ylläpitoa tehdään laajuudesta riippuen alkaen muutamasta kympistä muutamaan tuhanteen euroon. Ylläpito on keveimmilläänkin hyvä sijoitus sivuston toiminnan varmistamiseksi ja elinkaaren pidentämiseksi. Parhaimmillaan hyvä ylläpito ja tukipalvelu pitää huolen siitä, että sivusto palvelee sen kohderyhmiä entistä paremmin ja tehostaa organisaatiosi toimintaa kun voit ulkoistaa sivustoa huolehtimisen osittain tai jopa kokonaan osaavalle kumppanille.

 

Jatkokehitys

Kaikkein kallein verkkosivusto on se, joka uusitaan parin vuoden välein. Moderneilla työtavoilla ja työkaluilla rakennettujen sivustojen jatkokehitys on tehty helpoksi ja vaivattomaksi, joten kannattaa mielummin sijoittaa sivuston pitämiseen ajantasalla ja tehdä siihen muutoksia liiketoiminnan, analytiikan ja käyttäjäpalautteen sanelemana. Jatkokehitykseen kannattaa budjetoida hieman sivustosta riippuen ainakin muutaman päivän työmäärä vuosineljänneksittäin. Muutaman kuukauden välein on hyvä pysähtyä hetkeksi, käydä läpi nykytilanne, tavoitteet, data ja analytiikka ja pohtia seuraavia kehityskohteita.

Tärkein yksittäinen uudistettava asia sivustolla on kuitenkin aina sisältö. Sen merkitystä ei voi korostaa tarpeeksi.

 

Esimerkkilaskelma WordPress-verkkosivujen hinnasta

Otetaan loppuun yhteenvetona suuntaa-antava esimerkki, jota voit käyttää pohjana oman sivustosi budjetointiin. Yksinkertaistamiseksi tuntihinnaksi on oletettu 100€/h ja päivän kestoksi 8 tuntia. Hinnat ovat alv 0%.

Tämän kokoluokan sivustolla on oletettu olevan mm. räätälöity ulkoasu ja kustomoitu teema, useampi kieliversio, modulaariset sivupohjat (joita voi käsin järjestellä uudelleen), ja muutama vaativampi toiminnallisuus kuten ulkopuolisiin järjestelmiin integroidut lomakkeet, kirjautumisen vaativat sisällöt (extranet) tai esim. Google Mapsia hyödyntävä älykäs hakutoiminto.

 

Projektihinta:

  • Avainsana- ja kilpailija-analyysi (SEO) – 2 päivää, 1 600 €*
  • Käyttäjäkokemuksen ja ulkoasun suunnittelu – 8 päivää, 6 400 €
  • Tekninen toteutus ja testaus – 20 päivää, 16 000 €
  • Projektin hallinta – 3 päivää, 3 200€

Yhteensä: 27 200 € + alv

*Avainsanatutkimus on mielestämme oleellinen osa verkkosivuprojektia jos sitä ei ole hiljattain tehty. On aivan hullua lähteä kilpailemaan verkossa muita toimijoita vastaan ilman dataa siitä millä termeillä ja miten tuotteita/palveluita haetaan ja mitä sisältöä tuotteista tulisi olla, jotta sivusto löytyy verkosta. Tämän voit jättää harkintasi mukaan myös tekemättä jos tieto on jo olemassa.

 

Juoksevat kulut:

  • Lisäosat ja lisenssikulut – 100 € / vuosi
  • Hosting – 30 € / kk
  • Ylläpito ja tukipalvelut – 200 € / kk

Yhteensä: 2 860€ / vuosi

 

 

Bonus: Maksuton verkkosivuston ostajan opas

Mikäli verkkosivu-uudistus on ajankohtainen, nappaa tueksi sadoista verkkopalveluhankkeista koostetut oppimme: Lataa Verkkosivuston ostajan opas

Verkkosivun ostajan opas

 


 

Haluatko arvion WordPress-verkkosivuista?

Kerro tarpeestasi vapaamuotoisella kuvauksella ja lupaamme palaamme asiaan seuraavana arkipäivänä. Saat meiltä arvion projektin budjetointia varten. Ota yhteyttä tai laita viestiä lomakkeen avulla!