Mitä WooCommerce-verkkokauppa maksaa?

16.12.2019
Business Teknologia

Yrityksesi kasvaessa eteesi saattaa tulla tilanne, jossa verkkokaupan luominen on ajankohtaista. Tai ehkäpä koko yrityksesi liiketoiminta perustuu verkkokauppaan, jolloin on elintärkeää yrityksen menestyksen kannalta, että verkkokauppa on käytettävyydeltään huippuluokkaa, konvertoi tehokkaasti ja on vaivaton ylläpidettävä. WordPress-julkaisujärjestelmän oheen liitettävä WooCommerce-verkkokauppalisäosa on hyvä vaihtoehto varsinkin pienten, keskisuurten ja sisältövetoisten verkkokauppojen rakentamiseen. Lisäksi alustaa voi laajentaa ja muokata lähes mihin tahansa tarpeisiin erilaisilla lisäosilla ja räätälöinneillä toiminnan kasvaessa.

WooCommercella tarkoitetaan WordPress-julkaisujärjestelmään integroitavaa avoimen lähdekoodin verkkokauppa-lisäosaa. WooCommercen suosio on kasvussa – noin neljännes verkkokaupoista on rakennettu kyseisen lisäosan avulla.

Lisää tietoa WooCommercesta löytyy kirjoituksestamme “Kenelle WooCommerce sopii parhaiten?”

WooCommerce-verkkokauppa
WooCommercella pääset alkuun nopeasti ja edullisesti. Suosittelemme kuitenkin ammattilaisen apua kun alat tosissasi rakentamaan liiketoimintaa kaupan varaan.

Mitä vaiheita WooCommerce-projektiin kuuluu?

WooCommerce-verkkokaupan rakentamiseen kuuluu muutama eri vaihe; karkeasti sanottuna sisällöt, UX & UIsuunnittelu, toteutus ja ylläpito.

 

Valitse suunnittelijaksi asialle vihkiytynyt ammattilainen

Suosittelemme, että sivuston suunnittelu ja toteutus hankitaan samalta toimistolta, sillä verkkokaupan suunnittelussa on huomioitava huimasti muutakin kuin pelkkä kaunis ulkokuori. WooCommerce tuo omia raamejaan ja rajoitteitaan kaupan ulkoasun rakenteelle, joita järjestelmää tuntematon suunnittelija ei osaa varmuudella huomioida.

Tietysti on myös mahdollista ostaa suunnittelu ja toteutus eri toimistoista, jos kokee sen olevan parempi vaihtoehto. Varmista kuitenkin, että yhteistyökumppanit ovat ammattitaitoisia – kysy referenssejä ja selvitä, kuinka monta WooCommerce-verkkokauppaprojektia toimistossa on tehty.

Hyödynnä sisältöjen ristiinlinkitys

WooCommerce mahdollistaa markkinoinnillisen sisällön ja tuotteiden saumattoman yhdistämisen – voit yhdistää esimerkiksi reseptissä käytetyt tuotteet suoraan kaupasta toisiinsa, mikä parantaa käyttökokemusta. Verkkokauppaa suunniteltaessa onkin hyvä pitää myös sisällöt mielessä – onko verkkokaupassa tuotteiden lisäksi pelkät tuotekuvaukset vai kattavammin sisältöä?

On myös tärkeää, että sisältöjen teemat, tyyli ja tavoitteet ovat linjassa keskenään. Mikäli luot sisällöt itse, kustannukset ovat matalammat kuin silloin, jos käytät ammattilaista avuksi. Myös hakukoneoptimointi ja se, millä termeillä hakukoneissa halutaan näkyä, on hyvä miettiä ennen kuin verkkokauppaa lähdetään rakentamaan.

WooCommerce-toteutuksia näkee monenlaisia

Koska WordPress ja WooCommerce ovat molemmat lisenssimaksuttomia avoimen lähdekoodin tuotteita ja niiden kehittämiseen pääsee melko nopeasti kiinni, tekijöitä ja toteutustapoja näkee maailmalla todella montaa. Tee-se-itse tyyppisiä toteutuksia on varmasti verkkokaupoista suurin osa, jolloin usein napataan valmis teema ja kasa lisäosia, joita liimataan sitten purkkaviritelmin hatarasti kasaan. Tällä metodilla usein pääsee liikkeelle, mutta tie on pedattu ongelmilla ensimmäisestä päivästä alkaen.

Ammattimaisemmissa toteutuksissa sovelletaan huomattavasti vähemmän ulkoisia liitännäisiä ja panostetaan räätälöidysti niihin asioihin, joilla kauppa saadaan erottumaan muusta markkinasta, vähennetään manuaalista ylläpitotyötä ja saadaan tuottamaan enemmän ja parempaa liiketoimintaa.

Kuten voisi olettaa, monimutkainen ja paljon lisäominaisuuksia sisältävä verkkokauppa tulee paljon hintavammaksi kuin simppeli ratkaisu. Verkkokauppaa rakentaessa ei kuitenkaan kannata tinkiä laadusta tai kaupan rakentajan ammattitaidosta, sillä hyvin luotu verkkokauppa tukee yrityksesi kasvua ja skaalautuu toimintasi mukana. Kokeneen osaajan avulla säästät myös aikaa ja hermoja. Verkkokaupan suunnittelun ja rakennuksen lisäksi ammattilainen osaa ottaa huomioon ja ehdottaa ratkaisuja, jotka säästävät sivuston käyttäjien aikaa (yrittäjä, asiakas, sivuston ylläpitäjä), automatisoi manuaalisia tehtäviä ja tarpeen mukaan luo integraatioita eri järjestelmien välille. Näin verkkokaupan käyttäjäkokemus tulee olemaan parempi.

 

WooCommerce-verkkokauppa-hinta
Painotamme usein verkkokaupan ylläpitäjän käyttäjäkokemusta. Mielestämme on fiksua pyrkiä minimoimaan manuaalisia tehtäviä ja automatisoimaan yksinkertaiset asiat, jolloin yrittäjä voi keskittyä olennaiseen.

Panosta laadukkaaseen ylläpitoon

Verkkokauppa on yleensä varsin liiketoiminnan kannalta kriittinen palanen. Ja vaikka se näyttelisikin vain toissijaista roolia, on viisasta valita laadukas ylläpitoratkaisu, joka ei kriittisellä hetkellä lamaannu (esim. kävijäpiikkien vuoksi). Hyvä ylläpitoratkaisu on WordPressille suunniteltu, se sisältää automaattiset suojaukset, päivitykset ja varmuuskopioinnit sekä modernit työkalut sivuston kehittäjille (mm. WP-CLI, SSH-yhteys).

Hosting ei ole se paikka missä kannattaa kitsastella ja yrittää säästää. Se kostautuu lähes varmuudella jossain vaiheessa.

 

WooCommerce-verkkokaupan hintahaarukka on suuri

WooCommerce-verkkokaupan hintaan vaikuttavat monet tekijät, kuten esimerkiksi toimintojen kompleksisuus, tarvittavat integraatiot, tuotteiden monimuotoisuus ja sisältöjen määrä. WooCommerce-verkkokaupan hinta muodostuu pitkälti perustamiskustannusten lisäksi ulkoasun ja sivupohjien rakentamisesta ja tehdystä räätälöinnistä eli käytännössä asiantuntijoiden työhön käyttämästään ajasta. Aivan kuten WordPress-julkaisujärjestelmä, myös WooCommerce-lisäosa on avointa lähdekoodia, eikä lisäosa itsessään maksa mitään (ei lisenssimaksuja), toisin kuten osa kilpailevista ratkaisuista kuten Magenton maksulliset versiot tai Shopify.

Eli se kuinka paljon aikaa ja rahaa verkkokaupan luomiseen menee, riippuu täysin verkkokaupan tavoitteista, koosta ja siitä, millaisia ominaisuuksia kauppaan tulee ja minkä verran. Myös ulkoasun suunnittelu, kehittäminen ja luominen vievät oman osansa ajasta.

Pitkälti räätälöityjen WooCommerce-projektien hinta asettuu usein 20 000 – 50 000 euron välimaastoon (alv 0%). Tässä hintaluokassa kaikki on käsin tehtyä ja sisältää yleensä käyttäjälähtöiseen suunnitteluun perustuvan suunnitteluprosessin, jossa ostajapersoonia, -polkuja, rautalankamalleja ja käyttöliittymää suunnitellaan ja testataan huolella. Tekninen kokoonpano voi sisältää useita räätälöityjä toimintoja, kuten esimerkiksi asiakaskohtaisia hinnoitteluja, integraatioita (ERP/CRM tms), tarjouspyyntö-työkaluja, laskureita tai muita asiakaskohtaisesti toteutettuja ominaisuuksia.

Joskus verkkokauppaprojektit saattavat olla edullisempia, joskus kalliimpia. Investoimalla hieman vähemmän, mutta kuitenkin merkittävästi, esim noin 10 000 – 20 000 euroa (alv 0%), voi saada varsin toimivan verkkokaupan uniikilla ulkoasulla ja useilla eri toiminnoilla mutta kovin laajoja rajapinta-integraatioita ja pitkälle vietyjä WooCommercen perustoimintojen räätälöintejä sillä harvoin saa. Se voi kuitenkin monelle olla varsin riittävä paketti useaksi vuodeksi eteenpäin. On kuitenkin tärkeää budjetoida rahaa myös kehitystyöhön jatkoa varten liiketoiminnan kasvaessa.

 

Pixelsin luomat räätälöidyt WooCommerce-kaupat maksavat keskimäärin 15 000 – 30 000 euroa (alv 0%).

 

Alle 10 000 euron hintaluokassa harva pystyy rakentamaan täysin räätälöityä verkkokauppaa, jossa on useita eri toiminnallisuuksia, jolloin väkisinkin tulee varauduttua valmisteemojen ja lisäosien varaan paljon enemmän. Tässä ei välttämättä ole mitään vikaa sinänsä, mutta kun liiketoiminta kasvaa tai kansainvälistyy, saattaa helposti jäädä loukkuun edullisempien ratkaisujen kanssa. Jatkokehitys on aina haastavaa jos verkkokaupan ytimeen on kietoutuneena ulkopuolisen liitännäisen lonkerot.

Lue myös: Älä rakenna WordPress-verkkosivuja valmisteemalla

 

Tee-se-itse tyypeille hinta koostuu lähinnä omasta ajasta, muutamasta maksullisesta lisäosasta ja valitusta teemasta. Tässä puhutaan maksimissaankin satasista. Hinta siis ei ole kynnys verkkokaupan perustamiselle, mutta kuinka toimivan ja pitkäikäisen ratkaisun saa itse aikaan vaihtelee ja riippuu pitkälti omasta osaamisesta.

Välimallin ratkaisuna voisi vielä ehdottaa edullisen freelancerin palkkaamista, jolla on selkeästi jo kokemusta ja teknisempi lähestyminen kaupan pystyttämiseen. Kokemuksemme mukaan se ei silti poikkea itse tekemisestä lähes mitenkään; käytännössä maksat vain toiselle ihmiselle samasta asiasta; verkkokaupan perustaminen, teeman asennus, kevyt tyylittely, lisäosien konfigurointi ja julkaisu. Tämä voi olla hyvä tapa kuitenkin päästä edullisesti liikkeelle mikäli omaa aikaa tai taitoja ei ole projektille laittaa. Kustannukset pyörivät yleensä muutamissa tuhansissa kun palkkaat freelancerin.

 

WooCommerce-verkkokauppa – näin me teemme sen

1. Suunnittelu

Kun lähdemme rakentamaan WooCommerce-verkkokauppaa, suunnittelemme yhdessä asiakkaan kanssa huolellisesti, mitä tullaan tekemään, miksi ja mitkä ovat tavoitteet. Kirkastamme yhdessä kohderyhmän ja pohdimme, millainen verkkokauppa palvelisi heitä parhaiten. Samalla käydään läpi verkkokaupan asiakkaan ostopolkua ja ulkoasua, jotta se puhuttelee ostajaa ja on linjassa yrityksen brändin ja verkkosivujen kanssa.

Kun suunnitelma on selvä, testaamme ja selvitämme prototyyppien avulla parhaat tavat siihen, miten verkkokaupasta saadaan mahdollisimman toimiva. Samalla varmistetaan, että se puhuttelee yritystä ja verkkokaupan asiakasta. Testaus tehdään yhdessä meidän asiakkaamme ja kaupan loppukäyttäjien kanssa. Näin saadaan paras mahdollinen tieto siitä, millainen verkkokauppa toimii parhaiten.

2. WooCommerce-toteutus

WooCommerce-verkkokauppaa rakentaessa räätälöimme kaupan tarpeisiin sopivaksi ja tavoitteita tukevaksi, sekä lisäämme ja asennamme myös tarvittavat lisäosat verkkokauppaan. Verkkokaupan rakentamisen yhteydessä, luomme myös selkeät työkalut ja prosessit tuotteiden ja tilausten hallintaan, integraatioilla tai ilman.

Yleensä verkkokauppaan luodaan joukko kustomoituja toimintoja, joita määritellään ja suunnitellaan jo projekin alkuvaihessa yhdessä. Näitä ovat olleet edellisissä projekteissamme mm. vuokrausjärjestelmien ja toiminnanohjausjärjestelmien integraatiot, tarjouspyyntöjen laatiminen, monivaluutta-tuki, maakohtaiset hinnoittelut, asiakaskohtaiset hinnoittelut, piilotetut sisällöt/hinnat kirjautumisen takana, kustomoidut sähköpostiviestit, uusien tuotteiden hakuvahdit, maksutapojen räätälöinnit ja onpahan tehty myös yksi jos toinenkin kattavampi tuotehaku ja -suodatustoiminto.

3. WooCommerce-ylläpito ja jatkokehitys

Kun WooCommerce-verkkokauppa on luotu valmiiksi, huolehdimme verkkokaupan ylläpidosta ja päivityksistä alan parhaiden hosting-palveluntarjoajien kanssa. Teemme myös työtä verkkokaupan pitkän elinkaaren, kehityksen ja skaalautuvuuden eteen, ja optimoimme sitä yhteistyössä asiakkaamme kanssa. On myös tärkeää kerätä verkkokaupan käyttäjiltä palautetta, jotta kauppaa voidaan kehittää paremmaksi.

Hyvä ylläpito- ja tukipalvelu varmistavat, että verkkokauppa on aina toiminnassa, luotettava ja tietoturvallinen, eikä kaadu kävijäpiikkienkään kohdalla. Ylläpidon ulkoistamalla voit keskittyä omaan liiketoimintaasi ja antaa osaavan kumppanin huolehtia verkkokaupastasi. Ylläpitopalvelun kustannukset vaihtelevat kuukausitasolla muutamista kymmenistä euroista muutamaan tuhanteen euroon riippuen siitä, mitä toimenpiteitä sivustolle on tarkoitus tehdä. Tuki- ja ylläpitopalvelumme on asiakkaamme käytössä jokaisena arkipäivänä.

 

WooCommerce-verkkokauppa-toteutus
Verkkokauppasi toteutukseen kannattaa valita kokenut ammattilainen, jolla on kyky rakentaa kokonaisuus liiketoimintasi ympärille. Jos projekti alkaa valmisteemoista sopivan valitsemisella, ollaan mielestämme jo väärällä polulla.

Esimerkkilaskelma WooCommerce-kaupan hinnasta

Tässä suuntaa-antavana esimerkkinä laskelma siitä miten verkkokaupan kustannukset voisivat jakaantua. Tämän kokoluokan verkkokaupassa on oletettu olevan mm. räätälöity ulkoasu ja kustomoitu teema, useampi kieliversio, kielialue ja/tai valuutta, useampi maksu- ja toimituskanava sekä muutama vaativampi toiminnallisuus kuten rajapinta-integraatio (esim. ERP-järjestelmään) ja omat sisällöt kirjautumisen takana esim. jälleenmyyjille (extranet).

Projektihinta:

  • Sisällön suunnittelu ja tuotanto — 3 päivää: 2400€*
  • Avainsana- ja kilpailija-analyysi (SEO) — 2 päivää: 1600€**
  • Käyttäjäkokemuksen ja ulkoasun suunnittelu — 6 päivää: 4800€
  • Tekninen toteutus — 20 päivää: 16 000€
  • Projektin hallinta — 3 päivää: 2400€

Yhteensä: 27 200€

*Voit toki hoitaa itse sisällön suunnittelun ja tuotannon, jolloin hinta sille on 0€. Voit hinnoitella oman aikasi aivan kuten parhaaksi näet.
**Avainsanatutkimus on mielestämme pakollinen osa verkkokauppaprojektia jos sitä ei ole hiljattain tehty. On aivan hullua lähteä kilpailemaan verkossa muita toimijoita vastaan ilman dataa siitä millä termeillä ja miten tuotteita/palveluita haetaan ja mitä sisältöä tuotteista tulisi olla, jotta kauppa löytyy verkosta. Tämän voit jättää harkintasi mukaan myös tekemättä.

Juoksevat kulut:

  • Lisäosat ja lisenssikulut — 300€ / vuosi
  • Hosting — 45€ / kk
  • Ylläpito ja tukipalvelut — 200€ / kk

Yhteensä: 2745€ / vuosi

 

 

Haluatko tarjouksen uudesta WooCommerce-verkkokaupasta?

Kerro tarpeestasi vapaamuotoisella kuvauksella ja lupaamme palaamme asiaan seuraavana arkipäivänä. Saat meiltä arvion projektin budjetointia varten. Ota yhteyttä tai laita viestiä lomakkeen avulla!