Mitä WooCommerce-verkkokauppa maksaa?

16/12/2019

Yrityksesi kasvaessa eteesi saattaa tulla tilanne, jossa verkkokaupan luominen on ajankohtaista. Tai ehkäpä koko yrityksesi liiketoiminta perustuu verkkokauppaan, jolloin on elintärkeää yrityksen menestyksen kannalta, että verkkokauppa on käytettävyydeltään huippuluokkaa, konvertoi tehokkaasti ja on vaivaton ylläpidettävä. WordPress-julkaisujärjestelmän oheen liitettävä WooCommerce-verkkokauppalisäosa on hyvä vaihtoehto varsinkin pienten, keskisuurten ja sisältövetoisten verkkokauppojen rakentamiseen. Lisäksi alustaa voi laajentaa ja muokata lähes mihin tahansa tarpeisiin erilaisilla lisäosilla ja räätälöinneillä toiminnan kasvaessa.

WooCommercella tarkoitetaan WordPress-julkaisujärjestelmään integroitavaa avoimen lähdekoodin verkkokauppa-lisäosaa. WooCommercen suosio on kasvussa – noin neljännes verkkokaupoista on rakennettu kyseisen lisäosan avulla.

Lisää tietoa WooCommercesta löytyy kirjoituksestamme “Kenelle WooCommerce sopii parhaiten?”

WooCommerce-verkkokauppa
WooCommercella pääset alkuun nopeasti ja edullisesti. Suosittelemme kuitenkin ammattilaisen apua kun alat tosissasi rakentamaan liiketoimintaa kaupan varaan.

Mitä vaiheita WooCommerce-projektiin kuuluu?

WooCommerce-verkkokaupan rakentamiseen kuuluu muutama eri vaihe, karkeasti sanottuna suunnittelu, toteutus ja ylläpito. Suosittelemme, että sivuston suunnittelu ja toteutus hankitaan samalta toimistolta, sillä verkkokaupan suunnittelussa on huomioitava huimasti muutakin kuin pelkkä kaunis ulkokuori.

Tietysti on myös mahdollista ostaa suunnittelu ja toteutus eri toimistoista, jos kokee sen olevan parempi vaihtoehto. Varmista kuitenkin, että yhteistyökumppanit ovat ammattitaitoisia – kysy referenssejä ja selvitä, kuinka monta WooCommerce-verkkokauppaprojektia toimistossa on tehty.

WooCommerce mahdollistaa markkinoinnillisen sisällön ja tuotteiden saumattoman yhdistämisen – voit yhdistää esimerkiksi reseptissä käytetyt tuotteet suoraan kaupasta toisiinsa, mikä parantaa käyttökokemusta. Verkkokauppaa suunniteltaessa onkin hyvä pitää myös sisällöt mielessä – onko verkkokaupassa tuotteiden lisäksi pelkät tuotekuvaukset vai kattavammin sisältöä?

On myös tärkeää, että sisältöjen teemat, tyyli ja tavoitteet ovat linjassa keskenään. Mikäli luot sisällöt itse, kustannukset ovat matalammat kuin silloin, jos käytät ammattilaista avuksi. Myös hakukoneoptimointi ja se, millä termeillä hakukoneissa halutaan näkyä, on hyvä miettiä ennen kuin verkkokauppaa lähdetään rakentamaan.

Kuten sanottu, monimutkainen ja paljon lisäominaisuuksia sisältävä verkkokauppa tulee hintavammaksi kuin simppeli ratkaisu. Verkkokauppaa rakentaessa ei kuitenkaan kannata tinkiä laadusta tai kaupan rakentajan ammattitaidosta, sillä hyvin luotu verkkokauppa tukee yrityksesi kasvua ja skaalautuu toimintasi mukana. Kokeneen osaajan avulla säästät myös aikaa ja hermoja. Verkkokaupan suunnittelun ja rakennuksen lisäksi ammattilainen osaa ottaa huomioon ja ehdottaa ratkaisuja, jotka säästävät sivuston käyttäjien aikaa (yrittäjä, asiakas, sivuston ylläpitäjä), automatisoi manuaalisia tehtäviä ja tarpeen mukaan luo integraatioita eri järjestelmien välille. Näin verkkokaupan käyttäjäkokemus tulee olemaan parempi.

 

WooCommerce-verkkokauppa-hinta
Painotamme usein verkkokaupan ylläpitäjän käyttäjäkokemusta. Mielestämme on fiksua pyrkiä minimoimaan manuaalisia tehtäviä ja automatisoimaan yksinkertaiset asiat, jolloin yrittäjä voi keskittyä olennaiseen.

WooCommerce-verkkokaupan hintahaarukka on suuri

WooCommerce-verkkokaupan hintaan vaikuttavat monet tekijät, kuten esimerkiksi kompleksisuus, tuotteiden ja sisältöjen määrä. WooCommerce-verkkokaupan hinta muodostuu asiantuntijoiden osaamisesta ja heidän työhön käyttämästään ajasta. Aivan kuten WordPress-julkaisujärjestelmä, myös WooCommerce-lisäosa on avointa lähdekoodia, eikä lisäosa itsessään maksa mitään (ei lisenssimaksuja).

Eli se kuinka paljon aikaa ja rahaa verkkokaupan luomiseen menee, riippuu täysin verkkokaupan tavoitteista, koosta ja siitä, millaisia ominaisuuksia kauppaan tulee ja minkä verran. Myös ulkoasun suunnittelu, kehittäminen ja luominen vievät oman osansa ajasta.

Räätälöityjen WooCommerce-projektien hinta asettuu usein 20 000 – 50 000 euron välimaastoon. Joskus verkkokauppaprojektit saattavat olla edullisempia, joskus kalliimpia. Investoimalla hieman vähemmän, n. 10 000 – 20 000 euroa, voi saada toimivan verkkokaupan, mutta laajoja integraatioita ja räätälöintejä sillä harvoin saa. Se voi kuitenkin monelle olla varsin riittävä paketti.

Pixelsin luomat räätälöidyt WooCommerce-kaupat maksavat keskimäärin 15 000 – 30 000 euroa. On kuitenkin tärkeää budjetoida rahaa myös kehitystyöhön jatkoa varten liiketoiminnan kasvaessa.

Alle 10 000 euron hintaluokassa harva pystyy rakentamaan täysin räätälöityä verkkokauppaa, jossa on useita eri toiminnallisuuksia, jolloin väkisinkin tulee varauduttua valmisteemojen ja lisäosien varaan paljon enemmän. Tässä ei välttämättä ole mitään vikaa sinänsä, mutta kun liiketoiminta kasvaa tai kansainvälistyy, saattaa helposti jäädä loukkuun edullisempien ratkaisujen kanssa.

Kuten sanottu, itse WooCommerce-lisäosa on ilmainen. Siinä tulevat valmiina kaikki perusominaisuudet, joita vaaditaan verkkokaupan perustamiseen. Mikäli haluat tehdä verkkokaupasta asiakasystävällisen, räätälöintiin ja muutamaan ammattilaisen valitsemaan lisäosaan kannattaa investoida.

Lue myös: Älä rakenna WordPress-verkkosivuja valmisteemalla

 

WooCommerce-verkkokauppa – näin me teemme sen

Kun lähdemme rakentamaan WooCommerce-verkkokauppaa, suunnittelemme yhdessä asiakkaan kanssa huolellisesti, mitä tullaan tekemään, miksi ja mitkä ovat tavoitteet. Kirkastamme yhdessä kohderyhmän ja pohdimme, millainen verkkokauppa palvelisi heitä parhaiten. Samalla käydään läpi verkkokaupan asiakkaan ostopolkua ja ulkoasua, jotta se puhuttelee ostajaa ja on linjassa yrityksen brändin ja verkkosivujen kanssa.

Kun suunnitelma on selvä, testaamme ja selvitämme prototyyppien avulla parhaat tavat siihen, miten verkkokaupasta saadaan mahdollisimman toimiva. Samalla varmistetaan, että se puhuttelee yritystä ja verkkokaupan asiakasta. Testaus tehdään yhdessä meidän asiakkaamme ja kaupan loppukäyttäjien kanssa. Näin saadaan paras mahdollinen tieto siitä, millainen verkkokauppa toimii parhaiten.

WooCommerce-verkkokauppaa rakentaessa räätälöimme kaupan tarpeisiin sopivaksi ja tavoitteita tukevaksi, sekä lisäämme ja asennamme myös tarvittavat lisäosat verkkokauppaan. Verkkokaupan rakentamisen yhteydessä, luomme myös selkeät työkalut ja prosessit tuotteiden ja tilausten hallintaan integraatioilla tai ilman.

Kun WooCommerce-verkkokauppa on luotu valmiiksi, huolehdimme verkkokaupan ylläpidosta ja päivityksistä alan parhaiden hosting-palveluntarjoajien kanssa. Teemme myös työtä verkkokaupan pitkän elinkaaren, kehityksen ja skaalautuvuuden eteen, ja optimoimme sitä yhteistyössä asiakkaamme kanssa. On myös tärkeää kerätä verkkokaupan käyttäjiltä palautetta, jotta kauppaa voidaan kehittää paremmaksi.

Hyvä ylläpito- ja tukipalvelu varmistavat, että verkkokauppa on aina toiminnassa, luotettava ja tietoturvallinen, eikä kaadu kävijäpiikkienkään kohdalla. Ylläpidon ulkoistamalla voit keskittyä omaan liiketoimintaasi ja antaa osaavan kumppanin huolehtia verkkokaupastasi. Ylläpitopalvelun kustannukset vaihtelevat kuukausitasolla muutamista kymmenistä euroista muutamaan tuhanteen euroon riippuen siitä, mitä toimenpiteitä sivustolle on tarkoitus tehdä. Tuki- ja ylläpitopalvelumme on asiakkaamme käytössä jokaisena arkipäivänä.

 

WooCommerce-verkkokauppa-toteutus
Verkkokauppasi toteutukseen kannattaa valita kokenut ammattilainen, jolla on kyky rakentaa kokonaisuus liiketoimintasi ympärille. Jos projekti alkaa valmisteemoista sopivan valitsemisella, ollaan mielestämme jo väärällä polulla.

Esimerkkilaskelma WooCommerce-kaupan hinnasta

Projektihinta:

  • Sisällön suunnittelu ja tuotanto — 3 päivää: 2400€
  • Avainsana- ja kilpailija-analyysi (SEO) — 2 päivää: 1600€
  • Käyttäjäkokemuksen ja ulkoasun suunnittelu — 6 päivää: 4800€
  • Tekninen toteutus — 20 päivää: 16 000€
  • Projektin hallinta — 3 päivää: 2400€

Yhteensä: 27 200€

Voit toki hoitaa itse sisällön suunnittelun ja tuotannon, jolloin hinta sille on 0€. Voit hinnoitella oman aikasi aivan kuten parhaaksi näet.

Juoksevat kulut:

  • Lisäosat ja lisenssikulut — 300€ / vuosi
  • Hosting — 45€ / kk
  • Domain — sis. hostingin hintaan
  • Ylläpito ja tukipalvelut — 200€ / kk

Yhteensä: 2745€ / vuosi

Tämän kokoluokan verkkokaupassa on oletettu olevan mm. räätälöity ulkoasu ja teema, useampi kieliversio ja/tai valuutta, useampi maksu- ja toimituskanava sekä muutama vaativampi toiminnallisuus kuten rajapinta-integraatio esim. ERP-järjestelmään ja omat sisällöt kirjautumisen takana esim. jälleenmyyjille (extranet).

 

Haluatko arvion WooCommerce-verkkokauppaprojektista?

Kerro tarpeestasi vapaamuotoisella kuvauksella ja lupaamme palaamme asiaan seuraavana arkipäivänä. Saat meiltä arvion projektin budjetointia varten. Ota yhteyttä tai laita viestiä lomakkeen avulla!