Kenelle WooCommerce sopii parhaiten?

Kenelle WooCommerce sopii parhaiten?

WooCommerce on WordPress -julkaisujärjestelmään liitettävä avoimen lähdekoodin verkkokauppa-lisäosa. WooThemes, joka sai alkunsa teema- ja lisäosapankkina WordPressille synnytti myös WooCommercen, jonka Automattic osti vuonna 2015.

WooCommerce on lisännyt tunnettuuttaan valtavasti myös Suomessa, eikä ihme sillä se kattaa jo kolmanneksen kaikista maailman verkkokaupoista. (Lähde: BuiltWith – The Entire Internet) Taustalta löytyy valtava kehitys- ja tukiyhteisö, joka pohjaa WordPressin hallitsevaan asemaan julkaisujärjestelmien markkinalla.

 

Valinnan vaikeus

Verkkokauppa-alustojen valikoima on nykyään todella laaja ja usealle kauppaa perustavalle on vaikea hahmottaa mikä on itselle se sopivin vaihtoehto. Houkuttelevia vaihtoehtoja pienemmille kaupoille tarjoavat valmiiksi paketoidut ratkaisut kuten Vilkas, MyCashFlow, ProsperCart ja muut vastaavat. Kaikessa helppoudessaan ne ovatkin hyviä vaihtoehtoja ja eivät vaadi juurikaan teknistä osaamista. Välillä meille tosin päätyy tapauksia, joissa yrityksen kasvaessa valitettavasti niiden toiminnallisuudet loppuvat kesken ja kauppa on pakko siirtää järeämmälle alustalle. Tämä saattaa tulla yllätyksenä yrittäjälle ja pahimmassa tapauksessa olla este mm. kansainvälistymiselle.

Räätälöityjä alustoja suositellaan lähtökohtaisesti verkkokauppoihin, joihin pakettiratkaisut eivät riitä. Alustat perustuvat usein valmiisiin julkaisujärjestelmiin, joihin on lisätty myöhemmin verkkokauppatoiminnot (poikkeuksiakin toki löytyy). Tunnetuimpia ja suosittuja Suomessa ovat mm. Drupal, Magento ja käyttämämme WooCommerce. Kaikki verkkokauppoja toteuttavat toimistot tietenkin osaavat perustella sen oman järjestelmänsä jokaiseen projektiin, mutta tärkeintä olisi ymmärtää mitä oikeasti tarvitsee. Ruuveja on vaikea laittaa seinään vasaralla kiinni – kyllä se onnistuu, mutta jälki ei ole kaunista.

Drupal esimerkiksi tulee vakiona melko hyödyttömänä ja vaatii osakseen mittavaa kustomointia, mutta on sen ansiosta todella joustava ja skaalautuu isoihinkin kauppoihin. Sisällön hallinta taas saattaa tuntua kankealta WooCommerceen verrattuna. Magento on lisenssimaksuineen myös selkeästi kalliimman pään vaihtoehtoja, mutta on kasvattanut suosiotaan kohisten ja soveltuu myös mainiosti monimutkaisiinkin toteutuksiin. Laajempiin toteutuksiin on myös vieläkin järeämpiä vaihtoehtoja, mutta tässä kirjoituksessa yritän pysyä aiheessa.

Vaikeaksi koen itse verkkokaupan määritelmän. Erilaisia kauppoja on yksinkertaisista tuoteputiikeista satojen tuhansien tuotteiden järeisiin tilausjärjestelmiin ja ekosysteemeihin, mittavine integraatioineen. Lähtökohtana olisikin hyvä selvittää itselleen mitä kokoluokkaa edustaa, mitä tarpeita kaupalla pyritään täyttämään, mitä suunnitelmia on kasvulle sekä jatkokehitykselle ja lähteä valitsemaan alustaa sen mukaan.

Miksi WooCommerce?

WooCommerce sopii ehkä parhaiten pieniin ja keskisuuriin verkkokauppoihin. Isona etuna esim. Magentoon tai Shopifyhin verrattuna on taustalla pyörivä julkaisujärjestelmä WordPress. Etenkin sisältövetoisten kauppojen rakentaminen WooCommercella on loistava idea, sillä WordPress on alkujaan suunniteltu nimenomaan sisältöjen julkaisuun. Luonnollisesti siis WordPress-sivun omaavana tai mikäli se on muuten entuudestaan tuttu, kannattaa tutustua WooCommerce-verkkokauppalisäosan hankintaan. Saat esimerkiksi blogiisi linkattua suoraan kaupasta tuotteita tai sisällytettyä tuotesivuille viimeisimmät referenssitarinat.

WordPress ja WooCommerce ovat hyvä tiimi

Mitä WooCommerce-verkkokauppa maksaa?

Itse WooCommerce, kuten WordPresskin on ilmainen. Siitä ei peritä lisenssimaksuja. Suoraan ”pakasta vedettynä” WooCommerce tulee kohtalaisen jo hyvillä ominaisuuksilla, mutta kauppaa pyörittävän elämää kannattaa helpottaa muutamilla fiksusti valikoiduilla lisäosilla (tutustu WordPressin parhaisiin lisäosiin). Vaikka itse softa on ilmaista, pääomaa kannattaa kaupan suunnitteluun ja toteutukseen silti varata kunnolla. Alkuinvestointi tulee tässä tapauksessa sijoittaa osaavaan tiimiin sekä hyväksi todettuihin lisäosiin, ei järjestelmän kehityskuluihin lisenssimaksujen muodossa.

Lisäosamarkkina on alustan suosion vuoksi jo kohtalaisen saturoitunut ja valikoimasta saattaa olla haastavaa löytää ne omiin tarpeisiin parhaat vaihtoehdot. Tässä korostuu osaavan kumppanin valinta; usein lisäosien sovittaminen yhteen vaatii tietoa ja näkemystä niiden elämään konepellin alla. Summa mutikassa lisäosien asentaminen saattaa tehdä sivustosta hitaan ja helposti haavoittuvaisen hyökkäyksiä vastaan. Osaavan tiimin merkki on myös taito olla käyttämättä valmiita palasia liialti, vaan toteuttaa tarpeisiin sopivia osia itse, etenkin kun kyse on sivuston teemasta.

Kokoluokaltaan pidemmälle räätälöidyt WooCommerce projektit usein tippuvat 20 – 50 tuhannen euron luokkaan. Tähän hintaluokkaan usein sisältyy reilummin konseptointia, useampia integrointeja taustajärjestelmiin, kieliversioita sekä mittavia kustomointimahdollisuuksia.

Pienemmällä 10 – 15k euron sijoituksella saat hienosti toimivan verkkokaupan myös, mutta mutkikkaita integraatioita ja kustomointeja harva pystyy tällä budjetilla tekemään. Tämä on kuitenkin monelle riittävä kokonaisuus ja sitä on helppo jatkaa ajan kanssa pidemmälle.

Kaikkein halvimmillaan olen nähnyt tarjottavan projekteja 2 – 5k euron hintaan, mutta moisella investoinnilla ei juuri muuta saa kuin valmiin teeman ja WooCommercen asennettuna mikä taas ei mielestäni kilpaile kunnolla valmiiden pakettiratkaisujen kanssa, joilla usein saa jo pidemmälle viedyn kokonaisuuden.

WooCommercen yksi ehdottoman hyvä puoli on rajapinta (API), josta integraatiot muihin järjestelmiin ovat toteutettavissa suhteellisen vaivattomasti. Suosituimpiin CRM, ERP, kassa- ja varastonhallintajärjestelmiin on tarjolla usein jo valmiit integraatiot tai lisäosat kuten myös toimitustapoihin (Postin Prinettiin, Matkahuoltoon jne). Integrointeja tarjoaa Suomessa erikseen palveluna myös esim. Flashnode.

 

Mitä jäi käteen?

WooCommerce on ehdottoman hyvä, ehkä jopa paras valinta verkkokauppa-alustaksi mikäli omaat jonkun seuraavista:

  1. WordPressillä toteutettu sivusto, johon haluat lisätä verkkokaupan.
  2. Tavoitteenasi on tehdä sisältövetoinen kauppa ja panostat sisältömarkkinointiin.
  3. Aiot panostaa kaupan kehittämiseen jatkuvasti ja haluat helposti räätälöitävissä olevan kustannustehokkaan alustan.
  4. Haluat investoida mielummin osaavaan toteuttajatiimin ammattitaidon hyödyntämiseen kuin järjestelmän kehityskustannuksiin.
  5. Haluat integroida kaupan yhteyteen eri järjestelmiä tai työkaluja.
  6. Et halua päätyä toimittajaloukkuun vaan valitset mielummin aina avoimen lähdekoodin järjestelmän ja laajalti käytetyn teknologian.

 

Ota yhteyttä mikäli kaipaat osaavaa toteuttajaa verkkokaupallesi! Lupaamme vastata muutaman tunnin kuluessa 🙂

 

Stay smart!

Why not sign up to our newsletter? We'll occasionally send you our latest blog posts and a bunch useful tips to help you with your work. No spam!