Kenelle WooCommerce sopii parhaiten?

huhtikuu 7th, 2016

WooCommerce on WordPress -julkaisujärjestelmään liitettävä avoimen lähdekoodin verkkokauppa-lisäosa. WooThemes, joka sai alkunsa teema- ja lisäosapankkina WordPressille synnytti myös WooCommercen, jonka Automattic osti vuonna 2015.

WooCommerce on lisännyt tunnettuuttaan valtavasti myös Suomessa, eikä ihme sillä se kattaa jo 37% kaikista maailman verkkokaupoista. (Lähde: BuiltWith – The Entire Internet) Taustalta löytyy valtava kehitys- ja tukiyhteisö, joka pohjaa WordPressin hallitsevaan asemaan julkaisujärjestelmien markkinalla.

Valinnan vaikeus

Verkkokauppa-alustojen valikoima on nykyään todella laaja ja usealle kauppaa perustavalle on vaikea hahmottaa mikä on itselle se sopivin vaihtoehto. Kaikki toimistot tietenkin osaavat perustella sen oman järjestelmänsä jokaiseen projektiin, mutta tärkeintä olisi ymmärtää mitä oikeasti tarvitsee. Ruuveja on vaikea laittaa seinään vasaralla kiinni – kyllä se onnistuu, mutta jälki ei ole kaunista.

Vaikeaksi koen itse myös verkkokaupan määritelmän. Erilaisia kauppoja on yksinkertaisista tuoteputiikeista satojen tuhansien tuotteiden järeisiin tilausjärjestelmiin ja ekosysteemeihin. Lähtökohtana olisikin hyvä selvittää itselleen mitä kokoluokkaa edustaa, mitä tarpeita kaupalla pyritään täyttämään, mitä suunnitelmia on kasvulle sekä jatkokehitykselle ja lähteä valitsemaan alustaa sen mukaan.

Miksi WooCommerce?

Verkkokauppa-alustaksi WooCommerce sopii ehkä parhaiten pieniin ja keskisuuriin verkkokauppoihin. Isona etuna esim. Magentoon tai Shopifyhin verrattuna on taustalla pyörivä julkaisujärjestelmä WordPress. Etenkin sisältövetoisten kauppojen rakentaminen WooCommercella on hyvä idea, sillä WordPress on alkujaan suunniteltu nimenomaan sisältöjen julkaisuun. Luonnollisesti siis WordPress-sivun omaavana kannattaa tutustua WooCommerce verkkokauppalisäosan hankintaan.

WordPress ja WooCommerce ovat hyvä tiimi

Kokoluokaltaan räätälöidyt WooCommerce projektit usein tippuvat 20 – 50 tuhannen euron luokkaan. Isompiakin WooCommerce projekteja toki tehdään. Pienemmällä 10 – 15k euron sijoituksella saat varmasti toimivan verkkokaupan myös, mutta mittavia integraatioita ja kustomointeja harva suostuu tällä summalla tekemään. Kaikkein halvimmillaan olen nähnyt tarjottavan projekteja 2 – 5k euron hintaan, mutta moisella investoinnilla ei juuri muuta saa kuin valmiin teeman asennettuna.

Itse WooCommerce, kuten WordPresskin on ilmainen. Siitä ei peritä lisenssimaksuja. ”Out of the box” WooCommerce tulee kohtalaisen rajatuilla ominaisuuksilla, joten kauppaa pyörittävän elämää kannattaa helpottaa muutamilla fiksusti valikoiduilla lisäosilla. Alkuinvestointi tuleekin siis sijoittaa osaavaan tiimiin sekä hyväksi todettuihin lisäosiin.

Lisäosamarkkina on alustan suosion vuoksi jo kohtalaisen saturoitunut ja valikoimasta saattaa olla haastavaa löytää ne omiin tarpeisiin parhaat vaihtoehdot. Tässä korostuu osaavan kumppanin valinta. Usein lisäosien sovittaminen vaatii tietoa ja näkemystä niiden elämään pellin alla.

Integraatiot kaupasta muihin järjestelmiin ovat toteutettavissa suhteellisen vaivattomasti. Suosituimpiin CRM, ERP, kassa- ja varastonhallintajärjestelmiin on tarjolla usein jo valmiit integraatiot. Näitä toteuttaa Suomessa erikseen myös esim. Flashnode.

 

Mitä jäi käteen?

WooCommerce on ehdottoman hyvä, ehkä jopa paras valinta verkkokauppa-alustaksi mikäli omaat jonkun seuraavista:

  1. WordPressillä toteutettu sivusto, johon haluat lisätä verkkokaupan.
  2. Tavoitteenasi on tehdä sisältövetoinen kauppa ja panostat sisältömarkkinointiin.
  3. Aiot panostaa kaupan kehittämiseen ja haluat helposti räätälöitävissä olevan alustan.
  4. Haluat investoida mielummin osaavaan toteuttajatiimin ammattitaitoon kuin järjestelmän kehityskustannuksiin.
  5. Haluat integroida kaupan yhteyteen eri järjestelmiä tai työkaluja.

Me booncon PIXELS:llä toteutamme WordPress ja WooCommerce -projekteja pienimmistä kaupoista isoihin asti.

Kirjoitushetkellä toimitusjohtajamme Lukas on Austinissa, Texasissa puhumassa WooConfissa siitä kuinka saimme ison, monikielisen WooCommerce-kaupan integroitua vanhanaikaiseen SAP -järjestelmään. (Lue lisää: Pushing WooCommerce to its limits.)

Esittelemme casen myös WordCamp Finland -tapahtumassa 15.4!

Jos kaipaat osaavaa toteuttajaa WooCommerce verkkokaupallesi, ota yhteyttä ja katsotaan mitä saisimme yhdessä aikaan! 🙂


booncon PIXELS is an international Experience Design studio in the heart of Helsinki.

Pretty code. Smart design.


booncon PIXELS