Tusina SLUSHin parasta & huonointa

Slush

Viime viikkoinen Slush muutti Helsingin jälleen yhdeksi maailman seuratuimmista innovaation, yrittäjyyden ja teknologian kaupungeista.

14.000 osallistujaa, Messukeskuksen muodonmuutos, startup-pöhinää, 500.000 euron palkinto pitchaus-kilpailussa – aika listata mikä Slushissa ihastutti ja vihastutti.


Me ihastuimme <3


Messukeskukseen

Ikinä aiemmin ei perinteisestä, tylsästä ja vanhanaikaisesta messutilasta ole saatu aikaan jotain näin mieliinpainuvan mahtavaa. Laservalot, tilan jakajat, pimeys, musiikki – mikään messuhalleissa ei tuonut mieleen sitä kalskeaa, harmaata, latistavaa tunnelmaa, joka Messukeskuksessa muutoin valtaa mielen. Thumbs up Slush-tiimi!

Black Stage laser-valoineen

Latureihin

Thank the Lord! Yksi suurimmista ”first world problem” -tason ongelmista ovat älypuhelinten akut. Aktiivinen twiittaaminen ja kuvien jakaminen Instagramiin imee akun tyhjäksi nopeasti. Meillä keskimääräinen akun kesto oli lähempänä 2 – 3 tuntia. MUTTA Slushissa tästä ei tarvinnut huolehtia 🙂 Sen kun käveli latauspisteelle, jätti pantiksi 15e ja latasi puhelimensa täyteen kannettavalla laturilla. Ingenious!

Vapaaehtoisiin

Kuin armeija muurahaisia, näitä mustiin SLUSH t-paitoihin pukeutuneita apureita riitti joka kulmassa. Ystävällisiä, avuliaita ja fiksuja – mahtava poppoo, jonka merkitys tapahtuman toteutukselle ei jäänyt epäselväksi. Slush-tiimi näytti esimerkkiä siitä, miten vapaaehtoisia tulee huomioida ja kiittää: kuvat nettisivuilla, sosiaalisessa mediassa ja useat kiitokset paikanpäällä. Well done!

Psst. Web Summit, you should benchmark Slush on how to thank your volunteer team 😉

Ruokaan

Selkeä parannus viime vuoden 2 tunnin jonotuksesta Kaapelitehtaalla! Vaikka osallistujamäärä tuplaantui, ruokakaaos selätettiin. Lisäpisteitä runsaasta valikoimasta, jokaiselle jotakin. Kehityskohtana ensi vuotta silmällä pitäen: 10e hinta joistain valikoiman ruoista tuntui hieman ylihinnoitellulta – annoskoko tulisi olla isompi, jotta jaksaa viettää koko päivän tapahtumassa.

Narikkaan

Ehkä parhaiten toimiva kokonaisuus koko tapahtumassa. Narikalle oli kerrankin varattu tarpeeksi tilaa ja allokoitu tarpeeksi henkilökuntaa – täydellistä!

For Better Coffee kahviin

Hyvää palvelua, maukasta kahvia, hymyjä – näitä lisää!

For Better Coffee cappucino


Me vihastuimme >_<


Mainosmaisiin puheisiin

Tapahtuman puhujakaarti oli mitä mielenkiintoisin ja monipuolisin, mutta harmiksi todella monen puhujan kohdalla olo oli enemminkin kuin myyntipalaverissa. Lyhyiden, noin 15 minuutin puheista, ei ole varaa käyttää minuuttiakaan mainoslauseisiin. Toiveemme ensi vuodelle on, että puhujat kertovat tarinansa ja välittävät erikoistietämystään aiheesta – ilman oman softan tai palvelun kehumista ja mainostamista.

Tiukkaan aikatauluun

Haasteet satojen puhujien aikatauluttamisessa ovat itsestäänselvät. Kuitenkin, pisti vihaksi huomata, että juuri se puhuja, jota oli odottanut aloittikin 5 minuutta aikataulua aiemmin. Aikatauluihin puskurin jättäminen olisi antanut mahdollisuuden ehtiä lavalta toiselle messualueen läpi ilman, että osa esityksestä jäi kuulematta. Harmittavaa oli myös virheet aikataulussa, tiistai-illan Roope Salminen & Koirat soittikin eri lavalla kuin aikataulussa kerrotiin.

Enemmän bufferia ja tarkkuutta!

Tungokseen

Isompi ei aina ole parempi. Verratessa viime vuoden Slushia, 20.000 osallistujan Web Summittia sekä tämän vuoden 14.000 osallistujan Slushia on pakko todeta, että Kaapelitehtaan pienempi ihmismassa vie voiton.

Liian suuri massa vie tapahtumalta sen intiimin tunnelman. Ihmiset tungeksivat lavalta toiselle, eikä tuttujen kanssa pysty pysähtymään juttusille takana tulevan joukon puskiessa sinua eteenpäin. Toisaalta taas iltakemuissa Messukeskus osoittautui liian laajaksi tilaksi. Vähäisempi joukko päivään verrattuna levittäytyi massiviiseen tilaan niin, ettei Kaapelitehtaan kaltaista koko tapahtumajengin yhteistä bilefiilistä tavoitettu.

Pieni palvelee paremmin.

Tungosta Silver Stagella

Wi-Fi:n tökkimiseen

Tämä on selkeästi isojen tapahtumien yleisin kompastuskivi. Web Summitissa Wi-Fi:stä ei ollut tietoakaan, Slushissa se toimi välillä, heikosti.

Löytyisiköhän tähän joltain innovatiiviselta startup-tiimiltä ratkaisu?

Green Stagen akustiikkaan

Monet kiinnostavat puheet pidettiin Green Stagella, mutta ellet istunut keskiväliä lähempänä lavaa oli lähes mahdotonta kuulla mitä puhuja puhui. Muihin lavoihin verrattuna tämä lava oli ikävän huonosti suunniteltu ja sijainti oli ympärillä olevan hälinän vuoksi hankala.

Enemmän voluumia puhujille ja fiksumpaa näyttöjen käyttöä, kuten Black Stagella.

Green Stage

Tapahtumapassien jonottamiseen

Idea tapahtumapassien hakemisesta ennen varsinaisia tapahtumapäiviä on mahtava – valitettavasti tällä kertaa toteutus ei kantanut. Saimme tiimimme passit maanantaina Opening Partyn yhteydessä 1,5 tunnin jonottamisen jälkeen. Sulavampaan ja nopeampaan toimintaan olisi tarvittu huomattavasti enemmän kuin kaksi tietokonetta ja tulostinta.

Kaiken kaikkiaan tapahtuma jätti meidät odottamaan innolla vuoden 2015 versiota 🙂


booncon PIXELS is an international digital design studio in the heart of Helsinki.

Pretty code. Smart design.


booncon PIXELS