Mitä maailman johtavilla brändeillä on yhteistä?

Mitä maailman johtavilla brändeillä on yhteistä?

Me Pixelsillä olemme intohimoisia brändien puolestapuhujia ja haluamme auttaa asiakkaitamme ajattelemaan brändilähtöisesti. Usein brändi koetaan vain tuotteeksi, markkinoinnin työkaluksi tai visuaaliseksi identiteetiksi, mutta totuus on, että se on jotain suurempaa ja merkittävämpää. Brändi on abstrakti ja aineeton – se on henkilökohtainen, tunneperäinen ja intuitiivinen kokemus. Brändi on aina ihmisen oma määritelmä tuotteesta, yrityksestä tai palvelusta.

Maailman parhaimpia brändejä yhdistää selkeä identiteetti ja tarina. Suosituilla brändeillä on myös uniikki draivi ja syy siihen, miksi he edustavat sitä mitä he edustavat. Nämä yritykset luovat taakseen seuraajia, faneja ja synnyttävät heimoja, jotka kokevat brändit korvaamattomia. Mikään tästä ei tapahdu vahingossa; DMI:n tutkimuksen mukaan johtavat yritykset investoivat designiin selkeästi kilpailijoitaan enemmän ja systemaattisesti suoriutuvat heitä paremmin (+228% ero S&P indeksiin verrattuna). 

Listasin esimerkiksi viisi maailmankuulua brändiä, jotka mielestäni ovat onnistuneet brändistrategiassaan:

 

parhaat_brandit_nike

 

Nike on monella tapaa ylitse muiden. Olen itse henkilökohtaisesti hyvin brändiuskollinen kuluttajana (niin kuin me kaikki tahtomattamme olemme enemmän tai vähemmän) ja Nike on urheilumerkeistä ehkä vahvimmin rakentanut fanikuntansa. Se osaa valikoida tarkkaan sponsoroimansa urheilijat, ja useimmiten juuri ne kansan suosikit. Niken tarinan taustalla on ajatus voimaannuttamisesta ja liikunnalliseen elämäntapaan kannustamisesta; “If you have a body, you are an athlete.” Sohvaperunankin saa liikkeelle helpommin kun tekosyyt tuntuvat yhtäkkiä turhilta, ”Just do it.” Nike on saanut synnytettyä ympärilleen heimon, jolle sen tuotteet ovat osa identiteettiä.

 

parhaat_brandit_lego

 

Lego-uskollisuus siirtyy lapsille jo äidinmaidosta, eikä ihme. Heidän visioonsa on vanhempien helppo samaistua, Lego haluaa tuoda luovuutta esiin lapsissa ja antaa heille vapaus visioida omaa maailmansa leikin kautta. Tästä on vaikea olla pitämättä. Lego panostaa paljon myös käyttäjäkokemukseen – he testaavat tuotteitaan ydinkäyttäjäryhmällään, lapsilla. Lego on älykkäästi alkanut myös hyvin varhain jo rakentamaan aina uuden palikkasarjan esimerkiksi kuumimman elokuvan tai muoti-ilmiön teemaan sopivaksi ja solmivat strategisia yhteistyösopimuksia muiden brändien kanssa. Näin he myös pystyvät sulauttamaan muut, jopa heitä suuremmat, brändit alleen ja tekemään niistä osan omaa tuoteportfoliotaan. Legon brändi-identiteetti on niin vahva, että sille ei käytännössä löydy korviketta vaikka kilpailevia tuotteita markkinoilla onkin.

 

parhaat_brandit_tesla

Koska viimeksi olet kuullut yrityksestä, jonka brändiarvo peittoaa satoja vuosia alalla toimineet kilpailijansa, vaikka kukaan ei tiedä mitä koko hommasta tulee? Usko brändin visioon on nostanut Teslan autoalan puhutuimmaksi kärkinimeksi ja sen brändiarvoon on ladattu mieletön odotus tulevasta. Elon Muskin luotsaaman Teslan visio on niin vahva ja tunteita herättävä, että ihmiset jakavat Teslan sanomaa pyyteettömästi, media seuraa sen tekemisiä herkeämättä, siihen uskotaan ja siihen sijoitetaan. Autot ennakkotilataan loppuun jo kauan ennen kuin ne tulevat markkinoille ja Teslan seuraavaa markkinavaltausta odotetaan kuin kuuta nousevaa.

 

parhaat_brandit_starbucks

 

Kuka muka maksaa yhdestä kahvikupista 5 euroa? No, tiettävästi miljoonat ihmiset. Starbucksin salaisuus piilee haluttavan brändin luomisessa vaikka toki itse tuotekin on kunnossa. Kollegani Alenka vei 16-vuotiaan sukulaistyttönsä Pariisiin ja arvaatteko mihin hän halusi ensimmäisenä? Ei Eiffel-torniin, ei Louvreen, ei edes shoppailemaan – vaan Starbucksiin. Lisäksi konsepti on monistettavissa kulttuurisitoutumattomasti paikkaan kuin paikkaan. Ihan sama missä päin maailmaa liikut, Starbucksissa on yksilöllinen palvelu ja kahviloissa sama fiilis – ja löytyy sieltä aina myös ilmainen netti. Starbucks on tehnyt kahviloista turistien turvasatamia, joihin mennään lepuuttamaan jalkoja ja päivittämään matkakuvia someen.

Mielestäni yksi tämän vuosikymmenen parhaita markkinointitekoja on yksinkertaisen nerokas: kun tilaat kahvin Starbuckissa, barista kysyy nimeäsi. Nimi kirjoitetaan lähes poikkeuksetta  väärin kahvikuppiin, jotta siitä voi ottaa siitä kuvan ja jakaa kavereille somessa.

 

parhaat_brandit_apple

Jos peität tai poistat Applen tuotteesta logon, tunnistat useimmiten silti minkä merkin tuote on kyseessä. Kaikessa yksinkertaisuudessaan, siinä piilee brändin voima. Apple on esimerkillisesti tehnyt itsestään yhden maailman arvokkaimmista brändeistä älykkäiden design-panostusten avulla ja vetoamalla tarinaan sekä tunteeseen, ei järkeen kuten suurin osa sen kilpailijoista.

Think different -kampanja siivitti vallankumousta, jonka myötä Applesta tuli se yhtiö, joka se on tänään. Applen tuotteet olivat tarkoitettu ihmisille, jotka näkevät maailman erilaiseksi, haluavat muuttaa sitä, ovat ‘systeemiä’ vastaan ja puskevat ihmiskuntaa eteenpäin. Katso ehkä kaikkien aikojen paras tv-mainos: To the crazy ones. Kukaan ei halua olla massaa, yksi muiden joukossa. Me kaikki olemme uniikkeja ja haluamme tehdä jotain merkittävää, erottua. Tähän ajatukseen kiteytyy Applen brändin salaisuus.

Mieltäni erityisesti lämmittää myös eräs Applen johtavia ajatuksista, joka on Steve Jobsin tunnetuksi tekemä: You‘ve got to start with the customer experience and work backwards to the technology.” joka mielestäni kertoo todellisesta asiakaslähtöisestä ajattelusta tuotteiden suunnittelussa. Ajatus, jolle insinöörien kansoittamassa Suomessa olisi laajemminkin käyttöä.

 

Haluat tai et, brändit ovat osa sinua

Monelle brändi on oman identiteetin jatke. Viestit maailmalle väistämättä jotain itsestäsi kun käytät iPhonea, Niken tennareita, ajat Teslalla ja nappaat Starbucksista latten mukaan. Nämä ovat kaikki enemmän tai vähemmän tietoisia valintoja, jotka usein pohjautuvat tunneperäisiin päätöksiin.

Me ihmiset samaistumme vahvoihin brändeihin, koska ne ovat kuin ihmisiä. Niillä on inhimillisiä puolia, ne ovat persoonallisia, niillä on mielipiteitä, arvoja ja omat oikkunsa. Ne usein synnyttävät mielipiteitä niin puolesta kuin vastaan, sillä ne eivät haluakaan miellyttää kaikkia.

Oman yrityksen brändistrategiaa luodessa kannattaa muistaa, että ihan kaikki tässä maailmassa eivät kuitenkaan osta juuri sinun tuotettasi. Mieluummin herätät tunteita, kun olet harmaa, hajuton ja mauton. Ei ole merkitystä onko yrityksesi B2B vai B2C kentällä, samat lainalaisuudet ajavat päätöksentekoamme. Pohjusta brändisi yrityksesi tarinaan ja suureen visioon maailmasta. Ole aito, rohkeasti erilainen ja inhimillinen.

 


 

Me Pixelsillä haluamme työskennellä kunnianhimoisten brändien kanssa, jotka pyrkivät erottumaan joukosta. Brändien, jotka ovat aitoja, persoonallisia ja puhuvat jonkin suuremman puolesta. Kuuluuko sinun brändisi heihin?

 

Stay smart!

Why not sign up to our monthly newsletter? We'll send you our latest news and a bunch useful tips to help you with your work. No spam!