Kulttuuri on kilpailuetu – ota vinkit talteen!

Kulttuuri on kilpailuetu – ota vinkit talteen!

Organisaatio- tai yrityskulttuuri käsitteenä on varmasti ollut yksi puhutuimpia aiheita business-maailmassa viime vuosina. Eikä syyttä, tutkimustulokset puhuvat sen puolesta maireaan sävyyn. Kulttuuri muokkaa työntekijöiden motivaatiota merkittävästi ja näin olleen lisää mm. tyytyväisyyttä, luovuutta ja omistautumista. Yrityskulttuurin merkitys on linkitetty jo suoraan myös asiakastyytyväisyyteen. (Lähde: HBR.) 

Esimerkkiä on ollut näyttämässä mm. rakas jättiläisemme Google, joka investoi työntekijöidensä hyvinvointiin näyttävästi tarjoamalla mm. maksuttomat ateriat ja liikuntamahdollisuudet sekä lastenhoidon. (Lähde: Inc.com)

Zapposilla taas koko yrityksen strategia perustuu mahdollisimman hyvän yrityskulttuurin rakentamiseen:

“Our number one priority is company culture. Our whole belief is that if you get the culture right, most of the other stuff like delivering great customer service or building a long-term enduring brand will just happen naturally on its own.” -Tony Hsieh, CEO, Zappos.

 

 

Yritin pohtia mikä sitten tekee juuri meillä kulttuurista ainutlaatuisen ja onko siitä jotain konkreettista hyötyä, että tämä joukko on hitsautunut niin tiivisti yhteen. Läheisyys kollegoiden kesken ja lämmin ilmapiiri mahdollistaa ainakin sen, että kaikesta voidaan keskustella avoimesti ja että tiimi menee muiden (välillä myös asiakkaiden) edelle.  Työn ei meillä lähtökohtaisesti ikinä kuuluisi tuntua työltä (noh, rehellisyyden nimissä kyllä se sitä itseään välillä on) vaan siitä tulee nauttia ja työtä tehdään yhteisen hyvän vuoksi aina asiakkaan etua ajatellen. Välillä hommia tehdään aamuun asti, tiimin eduksi heittäydytään ja pari burnouttiakin joukkoon mahtuu, valitettavasti. Työntekijät ovat meillä kaikki osakkaita ja sitoutuneet luonnollisesti tekemään parhaansa, mikä korostuu asiakkaille tehdyn työn laadussa.

 

Useat pitkäaikaiset kumppanimme ovat valinneet meidät nimenomaan meillä vallitsevan kulttuurin vuoksi. Sen tuloksia ja vaikutusta on vaikea vähätellä.

 

Meillä kulttuurissa korostuu myös monimuotoisuus. Porukkamme koostuu tällä hetkellä kuudesta ydintyypistä sekä parista mahtavasta kaverista, jonka osaamista lainaamme päivittäin. Kokoonpanolla on värikäs tausta: 5 kansallisuutta, 10 puhuttua kieltä ja vaihtuvia taustoja aina arkkitehtuurista, eri alojen muotoilusta ja tietotekniikasta liikkeenjohdon konsultointiin ja markkinointiin.

Uskon, että nimenomaan monimuotoisuus tuo erilaisen kulman perinteiseen suomalaiseen kulttuuriin, jossa työpaikalle mennään tekemään töitä ja neljältä lähdetään kotiin. Kun työkielenä on englanti ja mukaan sotketaan erilaisissa kulttuureissa kasvaneet ihmiset, saadaan kaikkeen keskusteluun ja ongelmanratkaisuun useampia näkökulmia ja vastauksia kuin ehkä normaalisti. Tai no normaalia se meille on.. en tiedä miten muualla.

pixels-summer-team-day
Mölkkyilyä aurinkoisena kesäpäivänä tiimin kanssa.

Muutos lähtee sinusta

Keskustelen yllättävän usein ihmisten kanssa juuri samaisesta aiheesta ja yrityskulttuurin ylläpitämien ongelmien kanssa taistellaan todella monissa organisaatioissa päivittäin. Omaan kuplaani mahtuu onneksi myös yrityksiä, jossa asioita tehdään esimerkillisen oikein. Kokosin neuvoksi mielestäni 9 tärkeintä pointtia loistavan yrityskulttuurin rakentamiseen:

  1. Luo ilmapiiri, jossa kaikilla on mukava ja helppo olla oma itsensä. Se mikä sinulle on sopiva, ei välttämättä ole kaikille.
  2. Poista turhat ja kankeat säännöt esim. koskien etätyötä, työaikoja, henkilökohtaisia työvälineitä tai -ohjelmistoja. Luota ihmisten tekevän parhaansa – miksi muuten edes palkata heitä?
  3. Kommunikoi. Rohkaise avoimeen keskusteluun ja opeta antamaan palautetta tiimin kesken. Luottamus rakentuu kommunikaation päälle.
  4. Anna vastuuta. Luota. Jos et anna mahdollisuutta onnistua ja kasvaa, miten muuten oletat sen tapahtuvan?
  5. Ole läpinäkyvä. Pakota itsesi ja yrityksesi avoimuuteen yrityksen tilanteesta, luvuista ja suunnitelmista. Kun kaikki tietävät missä mennään on helpompi suunnata ponnistelut samaa tavoitetta kohti. Myös palkoista voi puhua avoimesti kuten meillä ja Vincitillä. Toimii hienosti pienessä yrityksessä ja usean sadan hengen pörssiyrityksessä.
  6. Pidä huoli tiimin moninaisuudesta. Palkkaa samoihin tehtäviin eri alojen osaajia ja erilaisin taustoin, sekä miehiä että naisia.
  7. Panosta oppiin ja koulutukseen. Oman henkilöstön osaamisesta huolehtiminen ei varmasti kenellekään tule uutena asiana. Usein se kiireessä tuppaa jäämään toissijaiseksi (mekin olemme tähän syyllisiä!). Riko kaava ja laita tiimisi opettelemaan uutta. Varaa esim. jokainen perjantai-aamu uuden opetteluun tai tue vapaa-ajalla tehtyä opiskelua rahallisella korvauksella.
  8. Jaa ja sitouta. Tarjoa mahdollisuus hankkia omistusosuus yrityksestä tai kysy johdolta mahdollisuudesta. Jos yrityksesi ei uskalla tai halua, kysy miksi. Onko taustalla pelko kontrollin menettämistä vai pelkkä ahneus? Hyvänä esimerkkinä työterveytemme tarjoava Heltti, joka teki työntekijöistä omistajia.
  9. Vietä aikaa yhdessä. Aikaa on aina liian vähän ja se tulee priorisoitua ”oikeiden töiden” tekemiseen tai töiden jälkeisiin velvollisuuksiin väkisinkin. Varaa kuitenkin aikaa oman tiimin kanssa esim. aamupalan muodossa, jonka voi hyvillä mielin nauttia työajalla.

 

Jos tämä herätti ajatuksia ja/tai haluat jatkaa em. listaa, heitä alle kommentti tai jatka keskustelua esim. Twitterissä tai LinkedInissä. Törmäillään! 🙂

 

Stay smart!

Why not sign up to our monthly newsletter? We'll send you our latest news and a bunch useful tips to help you with your work. No spam!