Kenelle WooCommerce sopii parhaiten?

Kenelle WooCommerce sopii parhaiten?

WooCommerce on WordPress -julkaisujärjestelmään liitettävä avoimen lähdekoodin verkkokauppa-lisäosa. WooThemes, joka sai alkunsa teema- ja lisäosapankkina WordPressille synnytti myös WooCommercen, jonka Automattic osti vuonna 2015.

WooCommerce on lisännyt tunnettuuttaan valtavasti myös Suomessa, eikä ihme sillä se kattaa jo 37% kaikista maailman verkkokaupoista. (Lähde: BuiltWith – The Entire Internet) Taustalta löytyy valtava kehitys- ja tukiyhteisö, joka pohjaa WordPressin hallitsevaan asemaan julkaisujärjestelmien markkinalla.

Valinnan vaikeus

Verkkokauppa-alustojen valikoima on nykyään todella laaja ja usealle kauppaa perustavalle on vaikea hahmottaa mikä on itselle se sopivin vaihtoehto. Houkuttelevia vaihtoehtoja tarjoavat valmiiksi paketoidut ratkaisut kuten Vilkas, MyCashFlow ja muut vastaavat. Kaikessa helppoudessaan ne ovatkin hyviä vaihtoehtoja. Usein ennemmin tai myöhemmin valitettavasti niiden toiminnallisuudet loppuvat kesken ja kauppa on pakko siirtää järeämmälle alustalle. Tämä saattaa tulla yllätyksenä yrittäjälle ja pahimmassa tapauksessa olla este esim. kansainvälistymiselle.

Räätälöityjä alustoja suositellaan lähtökohtaisesti verkkokauppoihin, joihin pakettiratkaisut eivät riitä. Alustat perustuvat usein valmiisiin julkaisujärjestelmiin, joihin on lisätty myöhemmin verkkokauppatoiminnot (poikkeuksiakin toki löytyy). Tunnetuimpia ja suosittuja Suomessa ovat mm. Drupal, Magento ja käyttämämme WooCommerce. Kaikki verkkokauppoja toteuttavat toimistot tietenkin osaavat perustella sen oman järjestelmänsä jokaiseen projektiin, mutta tärkeintä olisi ymmärtää mitä oikeasti tarvitsee. Ruuveja on vaikea laittaa seinään vasaralla kiinni – kyllä se onnistuu, mutta jälki ei ole kaunista.

Vaikeaksi koen itse myös verkkokaupan määritelmän. Erilaisia kauppoja on yksinkertaisista tuoteputiikeista satojen tuhansien tuotteiden järeisiin tilausjärjestelmiin ja ekosysteemeihin. Lähtökohtana olisikin hyvä selvittää itselleen mitä kokoluokkaa edustaa, mitä tarpeita kaupalla pyritään täyttämään, mitä suunnitelmia on kasvulle sekä jatkokehitykselle ja lähteä valitsemaan alustaa sen mukaan.

Miksi WooCommerce?

Verkkokauppa-alustaksi WooCommerce sopii ehkä parhaiten pieniin ja keskisuuriin verkkokauppoihin. Isona etuna esim. Magentoon tai Shopifyhin verrattuna on taustalla pyörivä julkaisujärjestelmä WordPress. Etenkin sisältövetoisten kauppojen rakentaminen WooCommercella on hyvä idea, sillä WordPress on alkujaan suunniteltu nimenomaan sisältöjen julkaisuun. Luonnollisesti siis WordPress-sivun omaavana kannattaa tutustua WooCommerce verkkokauppalisäosan hankintaan.

WordPress ja WooCommerce ovat hyvä tiimi

Kokoluokaltaan pidemmälle räätälöidyt WooCommerce projektit usein tippuvat 20 – 50 tuhannen euron luokkaan. Tähän hintaluokkaan usein kuuluu useampia integrointeja sekä reilua kustomointia. Pienemmällä 10 – 15k euron sijoituksella saat varmasti toimivan verkkokaupan myös, mutta mittavia integraatioita ja kustomointeja harva pystyy tällä budjetilla tekemään. Kaikkein halvimmillaan olen nähnyt tarjottavan projekteja 2 – 5k euron hintaan, mutta moisella investoinnilla ei juuri muuta saa kuin valmiin teeman asennettuna mikä taas ei mielestäni kilpaile kunnolla valmiiden pakettiratkaisujen kanssa.

Itse WooCommerce, kuten WordPresskin on ilmainen. Siitä ei peritä lisenssimaksuja. Suoraan ”pakasta vedettynä” WooCommerce tulee kohtalaisen rajatuilla ominaisuuksilla, joten kauppaa pyörittävän elämää kannattaa helpottaa muutamilla fiksusti valikoiduilla lisäosilla. Alkuinvestointi tuleekin siis sijoittaa osaavaan tiimiin sekä hyväksi todettuihin lisäosiin.

Lisäosamarkkina on alustan suosion vuoksi jo kohtalaisen saturoitunut ja valikoimasta saattaa olla haastavaa löytää ne omiin tarpeisiin parhaat vaihtoehdot. Tässä korostuu osaavan kumppanin valinta. Usein lisäosien sovittaminen vaatii tietoa ja näkemystä niiden elämään konepellin alla sekä päivittämättömät lisäosat saattavat tehdä sivun haavoittuvaiseksi hyökkäyksiä vastaan.

Integraatiot kaupasta muihin järjestelmiin ovat toteutettavissa suhteellisen vaivattomasti. Suosituimpiin CRM, ERP, kassa- ja varastonhallintajärjestelmiin on tarjolla usein jo valmiit integraatiot kuten myös toimitustapoihin. Näitä toteuttaa Suomessa erikseen myös esim. Flashnode.

 

Mitä jäi käteen?

WooCommerce on ehdottoman hyvä, ehkä jopa paras valinta verkkokauppa-alustaksi mikäli omaat jonkun seuraavista:

  1. WordPressillä toteutettu sivusto, johon haluat lisätä verkkokaupan.
  2. Tavoitteenasi on tehdä sisältövetoinen kauppa ja panostat sisältömarkkinointiin.
  3. Aiot panostaa kaupan kehittämiseen ja haluat helposti räätälöitävissä olevan alustan.
  4. Haluat investoida mielummin osaavaan toteuttajatiimin ammattitaitoon kuin järjestelmän kehityskustannuksiin.
  5. Haluat integroida kaupan yhteyteen eri järjestelmiä tai työkaluja.
  6. Et missään nimessä halua päätyä toimittajaloukkuun vaan valitset mielummin aina avoimen lähdekoodin järjestelmän.

 

Ota yhteyttä mikäli kaipaat osaavaa toteuttajaa verkkokaupallesi! Lupaamme vastata muutaman tunnin kuluessa 🙂

 

Comments