Case: Omenahotels.com

Case: Omenahotels.com

Omena Hotellit Oy on moderni suomalainen hotelliketju, jonka joka ikinen suomalainen tuntee. Heidän innovatiivinen hotellikokemuksensa perustuu ’vastinetta rahoille’ -ajatteluun ja vaivattomaan nettivaraamiseen.

Liiketoimintaansa verkossa pyörittävälle yritykselle loistavan asiakas- ja käyttäjäkokemuksen luominen kaikissa päätelaitteissa on elinehto. Projektin aloitushetkellä tilanne oli jokseenkin kaukana tästä, sillä nettisivujen teknologia oli harmillisen vanhentunutta ja etenkin mobiilikäyttäjät oli jätetty huomiotta. Vaikkakin tunnettuus oli hyvä, Omenan yritysilme kaipasi myös päivitystä. Edellinen brändäystyö oli tehty viime vuosituhannen puolella ja tilanne tarjosi hyvän mahdollisuuden tuoda uutta energiaa ja puhtia koko brändin pohjaksi.

 

Miten uudistaa tunnettu ilme muuttamatta sitä liikaa?

Usein koetaan, että ilmeen muuttamisessa on vaarana syödä jo rakennettua tunnettuutta. Tämä on monesti etenkin kuluttajille suunnatuilla brändeillä oikea haaste. Brändi-ilmeen uudistaminen on kuitenkin hieno mahdollisuus tuoda ilmi yrityksessä tapahtuvaa muutosta, viestiä ja markkinoida uusia teemoja tai kirkastaa strategiaa myös näkymään ulospäin asiakkaille.

Oman lisänsä haasteeseen toi jo olevassa olevan infrastruktuurin muuttuminen prosessin mukana. Omenan tapauksessa logo on fyysisesti näkyvissä valomainoksin, kyltein, ja jopa hotellin patjoihin on ommeltu vanha logo.

Lähdimme kuitenkin rohkeasti luomaan jotain modernia ja raikasta, mutta kuitenkin selkeästi tunnistettavaa ja helposti lähestyttävää.

 

booncon PIXELS suunnittelee Omena Hotellin uutta logoa

Prosessin ensimmäiset ideat vaihtelivat laidasta laitaan. Kuvaan osui kolme esimerkkiä, joista ensimmäinen on lähinnä valittua suuntaa.

 

Lopputulos lainaa vanhasta logosta tuttua ryhdikkyyttä, mutta on samalla rennon moderni ja tyylikäs. Visuaalinen ilme sisältää paljon muutakin kuin logon. Tähän lukeutuvat mm. värit, fontit, ikonit ja kuvitukset. Värimaailmaa uudistettiin; hieman muokattuna, mutta kuitenkin tuttuna elementtinä punainen pysyi päävärinä.

 

Omena Hotellien yritysilme on rennon moderni

Visualiseen ilmeeseen lukeutuvat esimerkiksi kuvitukset

Nettisivut tukemaan liiketoimintaa verkossa

Meille tärkeää uudistusta toteuttaessa oli ensiluokkaisen käyttäjäkokemuksen tuottaminen. Jokaisen kävijän pitää löytää etsimänsä helposti ja liikkua sivuilla intuitiivisesti paikasta toiseen. Varaaminen on tehty niin helpoksi kuin nykyinen varausjärjestelmä sen sallii. Varsinaiseen varausjärjestelmään emme koskeneet tässä projektissa.

Myös hakukoneoptimoinnilla ja sisällön hierarkialla on suuri merkitys uusilla sivuilla. Nykypäivän hakukoneet pyrkivät ajattelemaan kuten ihmiset ja arvostavat samoja käytännön asioita kuin mekin. Tämä korostuu responsiivisuuden kohdalla erityisesti, sillä käyttökokemus on oltava mobiilissa huippuluokkaa.

Omenahotels.com kotisivu on käyttäjäkokemukseltaan huippuluokkaa ja sisältää mm. HTML5 taustavideonVoit tutustua Omenan uusiin sivuihin tarkemmin täällä.

 

WordPress on yritykselle helppo valinta

Sivujen julkaisujärjestelmäksi valikoitui WordPress. Sisällönhallinnan helppokäyttöisyydestään tunnettu WordPress on nostanut päätään Suomessa yritysten ensisijaisena julkaisujärjestelmänä ja syystäkin. Sisällönhallinta on monelle tuttua, lisäosia löytyy lähes jokaiseen tarpeeseen ja jatkokehitys sekä integrointimahdollisuudet ovat hyvällä pohjalla. Niinpä kun sivut ajan kanssa elävät ja kasvavat, on hyvin rakennetulle alustalle helppo jatkaa kehitystä.

WordPress on alustana myös edullinen, sillä se ei vaadi lisenssejä tai tuo mukanaan muita pakollisia kustannuksia. Tämä on yksi avoimen lähdekoodin isoja hyötyjä, jonka puolesta rummutamme kovaa.

 

 

Mikäli kaipaat vinkkejä tai apukäsiä oman yrityksesi ilmeen uudistamiseen tai verkkosivujen suunnitteluun, laita viestiä ja olemme yhteydessä. Lupaamme vastata muutaman tunnin kuluessa. 🙂

Comments