Case: Amos Andersonin taidemuseo

Amos Andersonin taidemuseon uudet nettisivut

Toteutimme responsiiviset nettisivut Amos Andersonin taidemuseolle yhteistyössä bränditoimisto BOTH:n kanssa.

Kömpelöt, vanhaan teknologiaan (Flash) perustuvat, heikon käyttäjäkokemuksen sivut kokivat todellisen muodonmuutoksen. Tuloksena responsiiviset, museon raikastetun visuaalisen ilmeen mukaiset, nokkelat sivut, joiden helppo sisällönhallinta säästää aikaa ja päänvaivaa museon henkilökunnalta.

Lähtötilanne

Amos Andersonin taidemuseon nettisivut luotiin noin kymmenen vuotta sitten ja ne täyttivät roolinsa mutkattomasti vuosien ajan. Teknologisen kehityksen kiihtyessä sivut jäivät kuitenkin ennen pitkään jalkoihin niin käyttäjäkokemuksessa kuin päivittämisen helppoudessakin.

Sivut tuntuivat vanhanaikaisilta. Mobiililaitteilla niiden käytettävyys oli lähinnä turhauttavaa, eivätkä ne palvelleet enää entistä vaativampia käyttäjiä nopeudessa ja selkeydessä. Myöskään visuaalinen ilme ei enää vastannut Amos Andersonin todellista luonnetta tai nykytilannetta.

BOTH & booncon PIXELS toteuttajiksi

Projektiin lähdettiin yhteisvoimin.

Amos Andersonin taidemuseon uudet nettisivut

Nettisivujen visuaalisen ilmeen kirkastamisesta ja rakenteen suunnittelusta vastasi suunnittelutoimisto BOTH ja uuden nettisivun teknisestä toteutuksesta sekä käyttäjäystävällisyydestä booncon PIXELS tiimimme.

Projektin tavoitteet

Amos Anderson tarvitsi uuden museon rakennushankkeen aikaiset sivut viestimään rakennusprojektista.

BOTH ehdotti Amoksen nykyisen museon ja uuden museon sivujen yhdistämistä yhdeksi kokonaisuudeksi, koska nykyisen museon sivut oli toteutettu vanhalla, skaalautumattomalla tekniikalla ja niiden päivättäminen oli hankalaa.

Nettisivujen rakenne & visuaalinen ilme

BOTH suunnitteli uusien, skaalautuvien sivujen rakenteen ja loi sivuille hankeaikaisen ilmeen, jonka tarkoitus on elää ja skaalautua uuden museon rakennusprosessin aikana.

Ilme viestii siitä, että jotain kiinnostavaa on rakentumassa aukion alapuolelle. Sivuilla uusi ilme elää rinnan Amos Andersonin museon nykyisen ilmeen kanssa.

Tekninen toteutus & käyttäjäkokemus

Luomisprosessi
Nettisivujen toteutuksen aikana suunnitelmia viilattiin usein perinteisesti kynän ja paperin kanssa.

Ilman nautinnollista käyttäjäkokemusta uudistukset rakenteen ja visuaalisen ilmeen puolella olisivat jääneet puolitiehen. Tärkeimpänä kehityskohteena teknisellä puolella oli siis tuoda sivusto edelläkävijöiden kastiin niin sivustolla vierailijoille kuin sitä päivittäville museo-tiimillekin.

Peilaten tavoiteltuun käyttäjäkokemukseen listasimme yhdessä tärkeimmät tavoitteet nettisivujen teknisen toteutuksen tiimoilta:

  • Heikko käyttäjäkokemus –> valloittava käyttäjäkokemus
  • Kankea ja hidas sisällönhallinta –> helppo ja nopea sisällönhallinta
  • Vanhanaikaiset ratkaisut kuten Flash –> uudet, responsiiviset ratkaisut kuten HTML 5.

Tekniset ratkaisut

Nettisivujen toteutukseen valittiin WordPress sisällönhallintajärjestelmä. Se vastasi projektin vaatimuksia, koska:

  • Sisällönhallintapuoli on helppokäyttöinen
  • Monikielisten nettisivujen luominen ja ylläpito on helppoa (Amos Andersonin sivut toteutettiin kolmella kielellä)
  • Se taipuu projektin vaatimiin teknisiin nokkeluuksiin, kuten etusivun kelluviin murusiin
  • Se mahdollistaa vaivattoman jatkokehityksen ja lisäosien lisäämisen tulevaisuudessa

Teknisen toteutuksen kulmakivenä olivat käyttäjät.

Yhdessä BOTH:n ja museon tiimin kanssa kävimme tarkasti läpi mitä toimintoja kävijät tarvitsevat, haluavat ja käyttävät museon nettisivuilla. Onko tärkeintä löytää hintatiedot, käynnissäoleva näyttely, vai museon tarina. Yhtenä tärkeimmistä tavoitteista oli varmistaa, että nämä tarpeet täyttyvät responsiivisesti – läppärillä selatessa näyttelyitä ja kokoelmia voisi selailla pidempäänkin, mutta älypuhelimella sivustolla kävijät saattavat etsiä vain tietoa museon sijainnista, aukioloajoista tai sisäänpääsyn hinnasta.

Opit projektista

Voimien yhdistäminen Amos Andersonin sekä BOTH:n kanssa sujui koko projektin ajan loistavasti ja opetti tiimeillemme paljon.

Tiimit toivat projektiin ammattiosaamista monilta eri osa alueilta:

  • BOTH: vahvaa brändiosaamista, visuaalisten elementtien luomista sekä tämän kombinaation yhdistämistä responsiivisen käyttöliittymän (UI) suunnittelussa. Sokerina pohjalla taito suunnitella käyttäjäkokemukseen timanttisia yksityiskohtia, kuten erilaisia dynaamisia elementtejä.
  • booncon PIXELS: teknistä tietämystä ja käyttäjäkokemuksen tuomista eloon – kauniiden elementtien tulee tukea nautittavaa käyttäjäkokemusta – ja tietenkin responsiivisesti kaikilla laitteilla.
  • Amos Andersonin taidemuseo: tietoa museokävijöistä, heidän tavoistaan, toiveistaan ja tarpeistaan.

Tästä pääset tutustumaan Amos Andersonin uusiin nettisivuihin 🙂


booncon PIXELS on nokkela digitoimisto Helsingin sydämessä.

Pretty code. Smart design.


booncon PIXELS